HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 November 2015

'Tiada bantuan untuk bekas atase serang sumbang wanita'

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
Bekas atase tentera Muhammad Rizalman Ismail tidak akan menerima sebarang bantuan daripada Kementerian Pertahanan mahupun Angkatan Tentera Malaysia (ATM).
 
Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata demikian ketika mengulas tindakan Rizalman yang membuat pengakuan bersalah pada perbicaraan hari ini atas tuduhan serangan sumbang terhadap seorang wanita di New Zealand.
 
“Saya tidak pernah melindungi sesiapa dalam konteks mendapat keadilan. Sesiapa yang di bawah kita kalau salah tetap salah, sekiranya telah melalui perbicaraan.
 
“Sama ada mengaku salah atau tak, kalau dia didapati bsalah, mesti berhadpan dengan hukuman yang setimpal. Dan tidak akan dapat pertolongan daripada kita, samada Mindef atau daripada ATM,” katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.
 
Mangsa, Tania Billingsley, yang diserang di rumahnya di Wellington oleh bekas atase tentera itu dilaporkan “benar-benar gembira" apabila tertuduh mengaku bersalah pagi ini.
 
Mahkamah hari ini diberitahu bahawa Rizalman hampir bogel apabila dia ke rumah Billingsley, di pinggir bandar Wellington di Brooklyn.
 
Beliau ditangkap pada 10 Mei 2014.
 
Selepas pengkapannya, Rizalman menjadi sasaran kemarahan politik dengan meninggalkan New Zealand di bawah kekebalan diplomatik.
 
Dia meninggalkan New Zealand tanpa menghadapi perbicaraan selepas Malaysia menggunakan kekebalan diplomatik - dengan kepercayaan bahawa ia berbuat demikian dengan restu Kerajaan New Zealand.
 
Dia kembali ke New Zealand dengan diiringi oleh polis selepas pendengaran ekstradisi difailkan di Malaysia.
 
 

Tiada ulasan: