HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 November 2015

PAC: Laporan audit 1MDB akan diserah 17 Dis




Hasan Arifin
Hasan


KUALA LUMPUR - Laporan lengkap Ketua Audit Negara terhadap 1Malaysia Development Berhad ( 1MDB) dijangka akan diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) 17 Disember ini.

Pengerusi PAC, Datuk Hasan Arifin, berkata, pihaknya sudah menyiapkan laporan awal serta penerangan daripada Ketua Audit Negara berhubung syarikat pelaburan strategik negara itu.

Sehubungan itu, katanya, PAC memutuskan akan memanggil Pengerusi 1MDB, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin bagi memberi keterangan selepas jawatankuasa itu mendengar Laporan Akhir Ketua Audit Negara.

"Keutamaan jawatankuasa ini adalah untuk menjalankan siasatan yang adil dan menyeluruh ke atas 1MDB dan laporan lengkap berhubung siasatan ini disasarkan untuk siap pada Mac 2016," katanya melalui satu kenyataan yang diedarkan di Parlimen, hari ini.‎

Menurutnya lagi, setakat ini prosiding berlangsung dengan mengambil keterangan bekas Presiden syarikat itu Shahrol Azral Ibrahim Halmi.

"PAC ingin mengumumkan prosiding siasatan terhadap 1MDB telah disambung dengan penerangan selama dua hari oleh Shahrol hari ini. Beliau memberikan kerjasama yang memuaskan.

"PAC juga berkesempatan bertanya soalan yang begitu memuaskan daripada segi semua aspek mengenai Kawalan Tadbir Urus syarikat tersebut,” katanya.

Katanya, Presiden syarikat itu Arul Kandasamy akan memberi keterangan berhubung isu 1MDB, esok.

Tiada ulasan: