HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 November 2015

Sesi dialog terbuka TPPA di MITI Selasa ini - Ahmad Maslan

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
PUTRAJAYA: Semua pihak dijemput hadir ke program Dialog Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) bersama Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed di Menara MITI, Kuala Lumpur, Selasa ini. 
 
Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Ahmad Maslan, berkata semua pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti pembangkang dijemput menghadiri dialog yang akan diadakan secara terbuka seperti sesi townhall. 
 
"Dialog akan dimulakan dengan sesi ceramah oleh Mustapa diikuti sesi soal jawab. Pegawai kanan kementerian akan hadir pada dialog berkenaan. 
 
"Orang ramai boleh hadir secara 'walk-in' di dewan serbaguna yang boleh memuatkan 2,000 orang," katanya kepada pemberita selepas menyambut peserta Kayuhan Jelajah Hujung Benua di pekarangan Kementerian Kewangan di sini, hari ini. 
 
Selain Malaysia, 11 negara terbabit dalam rundingan TPPA ialah Singapura, Brunei, Vietnam, Amerika Syarikat (Amerika), Kanada, New Zealand, Australia, Peru, Chile dan Mexico. 
 
Rundingan TPPA dimulakan pada 2005 dan telah dimuktamadkan pada 5 Oktober lepas. 
 
Ahmad berkata, kajian analisis kos faedah mengenai TPPA yang dihasilkan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) dan firma PricewaterhouseCoopers (PwC) sudah dibentangkan kepada Kabinet pada Jumaat. 
 
Kajian berkenaan akan turut diedarkan kepada Ahli Parlimen pada Khamis ini, katanya. 
 
"Satu lagi dialog dengan orang awam akan diadakan pada Januari diikuti dialog dengan Ahli Parlimen sebelum sesi khas di Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang akan ditentukan oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Dewan Negara," katanya. - BERNAMA
 
 

Tiada ulasan: