HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 November 2015

Dr Mahathir anggap Umno kini ‘parti Najib’

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bercakap pada sidang media selepas acara Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2015 di Kuala Lumpur, hari ini. Beliau kesal dengan tindakan Datuk Seri Najib Razak menghalang Tan Sri Muhyiddin Yassin berucap pada perhimpunan agung Umno. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 29 November, 2015.  
Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bercakap pada sidang media selepas acara Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2015 di Kuala Lumpur, hari ini. Beliau kesal dengan tindakan Datuk Seri Najib Razak menghalang Tan Sri Muhyiddin Yassin berucap pada perhimpunan agung Umno. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim.  


Umno kini seolah-olah menjadi "parti Najib" apabila mereka yang mengkritik Datuk Seri Najib Razak dipecat, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Dr Mahathir, fenomena itu terserlah apabila Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin diputuskan tidak akan berucap merasmikan persidangan sayap Pemuda, Wanita dan Puteri bulan depan.

"Ini bila ada sesiapa tegur Umno atau presiden parti, buang. Jadi seolah-olah ini bukan parti Umno, tetapi parti Datuk Seri Najib," katanya pada sidang media selepas acara KL Summit 2015 di Kuala Lumpur hari ini.


Menurut Dr Mahathir, sewaktu menjadi presiden Umno, mereka yang tidak bersetuju dengannya mempunyai ruang seluas-luasnya dalam parti sehingga boleh mencabar jawatan presiden.

Beliau berkata demikian sewaktu ditanya wartawan jika terdapat sebarang persamaan di antara situasi di dalam Umno sekarang dengan pemilihan Umno 1986.

"Kalau betul ada krisis dalam Umno pada masa itu, tiada siapa dilarang daripada bercakap.

"Ada orang yang hendak bertanding dengan saya pun boleh dan tiada siapa dilarang berkempen.

"Ini saya tak boleh berjumpa ahli Umno, tak boleh bercakap dengan menteri Umno, tak boleh bercakap dengan orang Umno," katanya.

Mengulas tindakan beberapa ketua cawangan yang sejak akhir-akhir ini mula bersuara mendesak Najib meletak jawatan, Dr Mahathir berkata perkara itu berlaku kerana ketua-ketua bahagian tidak lagi bersuara mewakili akar umbi.

"Kita dapati ketua-ketua bahagian dah jadi bisu, bila yang bisu tak boleh bercakap, orang yang boleh bercakap, bercakaplah.

"Ini ahli tak boleh bercakap, orang itu tak boleh bercakap, orang ini tak boleh bercakap, ini demokrasi apa?" katanya.

Tiada ulasan: