HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Ogos 2016

ADN jadikan basikal ‘kenderaan rasmi’ lawat kawasan

OLEH NAZLI IBRAHIM


KLANG: Bagi memperoleh kesan perkhidmatan maksima sebagai wakil rakyat, Ahli Dewan Negeri (ADN) Sungai Pinang, Dato’ Teng Chang Khim menjadikan basikal sebagai ‘kenderaan rasmi’ melawat kawasan diwakilinya sejak dua minggu lalu.

Beliau berkata, berbasikal memberinya lebih banyak ruang dan masa untuk bertemu penduduk Sungai Pinang secara dekat di samping memantau isu setempat secara mendalam berbanding menaiki kereta.

“Sudah lebih dua minggu saya berbasikal ketika melawat kawasan, malahan sebelum ini turut disertai ahli majlis dan ketua masyarakat.

“Apabila berbasikal, saya boleh berhenti di mana sahaja untuk bertemu penduduk dan tidak perlu mencari parkir jika ingin singgah di gerai yang terdapat orang ramai,” katanya kepada SelangorKini.

DSC_0744 kecil

Beliau sebelum itu merasmikan Program Kayuhan Basikal sempena sambutan Hari Kemerdekaan di Kampung Sungai Pinang, di sini, hari ini.

Pada masa sama, Chang Khim yang juga Exco Pelaburan, Perindustrian & Perdagangan, IKS dan Pengangkutan berkata, beliau perlu memberi contoh teladan baik untuk diikuti masyarakat yang dipimpinnya.

“Amalan berbasikal juga mampu mengekalkan tahap kecergasan juga mengurangkan pencemaran alam sekitar berbanding kenderaan bermotor,” katanya.

Tiada ulasan: