HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Ogos 2016

Gesa selaraskan cuti hujung minggu

Syaiful Rizal Abd Ghani
Syaiful Rizal Abd Ghani


JOHOR BAHRU - Pemuda Umno Bahagian Johor Bahru hari ini memohon kerajaan negeri di bawah pimpinan Datuk Mohamed Khaled Nordin untuk mengkaji penyelarasan cuti hujung minggu bagi sektor awam dan swasta di negeri ini.

Ketuanya, Syaiful Rizal Abd Ghani berkata, kajian penyelarasan ini penting memandangkan banyak keluhan dan rungutan dari golongan muda khususnya ibu bapa yang bekerja di sektor swasta.

Menurutnya, adalah niat murni DYMM Sultan Johor untuk menghidupkan syiar hari Jumaat selaras dengan Islam sebagai agama rasmi negara.

“Pelaksanaan cuti hari Jumaat yang tidak diselaraskan ini telah merampas sebahagian masa yang sangat berharga bagi rakyat untuk bersama-sama dengan keluarga dan hanya mereka yang berkhidmat dengan kerajaan sahaja yang tidak terjejas.

"Golongan yang terjejas ini ialah kedua ibubapa yang bekerja dengan syarikat swasta serta ibu yang bekerja di syarikat swasta dan bapa yang bekerja dengan kerajaan atau sebaliknya,” katanya.

Katanya, kesan dari cuti yang tidak selaras ini mengakibatkan anak-anak bersendirian di rumah jika kedua-dua ibubapa bekerja pada hari Jumaat.


Tiada ulasan: