HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Ogos 2016

Azmin Ali Bapak Barua DAP – Tulang Besi

 

 



Menempelak sikap talam dua muka Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, blogger pro PAN, Tulang Besi melabelkan Timbalan Presiden PKR itu sebagai ‘bapak barua DAP’


Tulang Besi atau nama sebenarnya Abdul Rahman Abdul Talib memberi label itu selepas Azmin bersetuju dengan tuntutan DAP memansuhkan pemberian diskaun 10 peratus untuk Bumiputera bagi pembelian unit pangsapuri berservis, soho (rumah pejabat kecil) dan SoVo (rumah pejabat versatil) di negeri Selangor.

“Dalam geng Azmin Ali kuat sebar fitnah konon Amanah barua DAP, rupanya Azmin lagi bapak barua pada DAP.

“Diskaun yang selama ni khas untuk Bumiputra 10% bila beli rumah sekarang diberi pada semua bangsa.
“Ertinya hak istimewa Melayu dah terhapus,”katanya dalam Facebook hari ini.

Tulang Besi turut melabelkan Azmin sebagai seorang pemimpin PKR yang bermulut jahat.

“Mulut jahat sangat sekarang Allah tunjuk balik

“Konon nak kerjasama dengan PAS sebab nak jaga undi Melayu tapi pada masa sama Azmin hapuskan hak Melayu.

“Cakap tak serupa bikin,”katanya lagi.

Sementara itu, Datuk Teng Chang Khim Exco Kerajaan Negeri Selangor dari DAP tidak senang dengan Nanyang Siang Pau, yang melaporkan bahawa 10 peratus diskaun bumiputera bagi pembelian pangsapuri perkhidmatan, SOHO dan Sovo akan dimansuh selepas kerajaan negeri melaksanakan garis panduan pembangunan baharu bermula 1 September ini.

Teng menafikan pemansuhan 10 peratus diskaun untuk Bumiputera, tetapi menegaskan Kerajaan Negeri Selangor melaksanakan polisi baharu untuk memberikan diskaun 10 peratus kepada semua kaum secara sama rata.

“Tidak ada soalan mengenai penghapusannya (10 peratus diskaun Bumiputera) tetapi kami menurunkan harga dan menyelaraskannya untuk semua.

“Pentadbiran negeri mengambil langkah untuk menyeragamkan harga jualan hartanah, tidak memansuhkan diskaun seperti yang dilaporkan,” katanya pada Isnin dilaporkan Mstar.

“Kami menawarkan ciri-ciri ini untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana dan tidak ada sebab Bumiputera diberi diskaun dan tidak kepada bukan Bumiputera kerana mereka sama-sama miskin.

“Oleh itu, kita kurangkan harganya dan menjadikannya harga standard untuk semua,” katanya lagi.



Azmin Ali selaku Menteri Besar Selangor turut mengulas isu berkenaan dengan berkata, rumah mampu milik dan kos rendah adalah perkara yang melangkaui bangsa, agama, warna kulit dan latar belakang.

“Miskin dan kurang kemampuan dari segi kewangan berlaku dalam semua kaum dan agama. Prinsip negeri ini adalah untuk membantu mereka yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah.

“Kami telah bersetuju dengan beberapa garis panduan baharu dan ia akan diumumkan secara terperinci oleh Datuk Teng dan exco perumahan, Datuk Iskandar Abdul Samad kemudian,” katanya sambil menambah laporan akhbar vernakular itu mungkin disebabkan oleh ‘salah faham’.

Tiada ulasan: