HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Ogos 2016

PERKASA mahu muzium pejuang kemerdekaan dibina

 
  
Ibrahim Ali
Ibrahim Ali


Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali mencadangkan agar kerajaan dapat membina Muzium Pejuang Bangsa dan Muzium Pejuang Kemerdekaan.

Kedua-dua muzium berasingan itu khas untuk merakamkan pejuang bangsa yang bermatian menentang kuasa penjajahan asing sementara satu lagi mencatatkan sejarah pejuang kemerdekaan.

"Muzim Pejuang Kemerdekaan mengenegahkan bukan sahaja individu tetapi sejarah awal menentang penjajah termasuk tujuh orang Muar yang menentang Malayan Union atas kesilapan Sultan Johor dan Raja-Raja Melayu menandatangani Surat Perjanjian Malayan Union," katanya dalam perutusan sempena ulang tahun kemerdekaan negara di sini hari ini.

Selain itu, Ibrahim mewakili PERKASA melahirkan rasa hiba ekoran rata-rata rakyat Malaysia kini dilihat semakin hilang jati diri, terhakis maruah bangsa dan hilang semangat patriotik serta daya juang yang telah dipasakkan melalui darah dan air mata oleh pejuang-pejuang bangsa serta pejuang kemerdekaan terdahulu.

"Jangan kita lupa, ketika mengingati nama Tunku Abdul Rahman Al Haj dan rakan-rakannya sebagai pelopor kemerdekaan negara, harumkan jua nama-nama pejuang bangsa terdahulu yang antaranya Datuk Maharaja Lela, Datuk Sagor, Abdul Rahman Limbong, Tok Janggut, Mat Kilau, Tok Ku Paloh, Rosli Dobi, Datuk Salleh dan ramai lagi," katanya.

Menurut Ibrahim, pencetus dan pejuang kemerdekaan yang dikenali tujuh orang Muar yang digerakkan oleh Datuk Abdul Rahman Muhammad Yasin, Datuk Hassan Yunus, Cikgu Kosai dan rakan-rakannya yang sanggup mengorbankan darah, titik peluh dan kehidupan mereka bagi mengangkat maruah bangsa dan jatidiri serta kesucian agama melalui perjuangan yang sangat mulia yang dinamakan kemerdekaan.

"Tapi kini perjuangan mulia ini kini semakin terhakis lantaran rakyat negara ini kekadang tanpa mengira apa pun kedudukan mereka samada dalam dunia politik, perniagaan, pendidikan, sosial dan sebagainya dilihat lebih memperjuangkan kepentingan diri dengan budaya ketamakan kebendaan yang melampau sehingga mereka terlupa makna erti kemerdekaan sebenarnya," katanya.--MalaysiaGazette


Tiada ulasan: