Oleh Azizul Osman
SHAH ALAM: Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini berkata,
akan memanggil semua pengusaha bas, pemandu dan agensi berkaitan bagi
sesi perbincangan penambahbaikan industri itu dalam masa terdekat.
Pengerusinya Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, langkah itu penting bagi
memastikan segala aspek terutamanya keselamatan penumpang dan pemandu
bas dititikberatkan.
"Kita akan jemput semua pengusaha bas, pemandu malah semua agensi
kerajaan yang terlibat dalam industri ini untuk turut serta dalam
cadangan tambah baik perkhidmatan bas. Selain itu kita kita akan buat
beberapa cadangan yang berkaitan. Selepas itu cuma persoalan untuk
penguatkuasaan.
"Jalan terbaik adalah untuk memanggil semua pemain industi
(perkhidmatan bas) untuk kenalpasti masalah dan kita buat cadangan
kepada kerajaan berdasarkan kepada sesi perbincangan menerusi PEMANDU,
semua program ini yang dilaksankan oleh kerajaan menggunakan badan ini,"
katanya ketika dihubungi Antarapos.
Ujarnya lagi, perkara itu akan dimaklumkan kepada Unit Pengurusan
Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) dibawah Jabatan Perdana Menteri
(JPM) dengan tujuan untuk mengenalpasti permasalahan mengenai industri
bas.
Inisiatif itu dilakukan ekoran berlakunya kemalangan berdekatan Kampung
Jayor dekat Pagoh menyebabkan 14 penumpang maut terdiri daripada enam
lelaki dan lapan wanita termasuk seorang kanak-kanak.
Sementara 16 penumpang lagi cedera terdiri daripada tujuh lelaki warga
tempatan, enam warga Singapura (lima lelaki dan seorang wanita), dua
lelaki warga Myanmar dan seorang wanita yang belum dikenal pasti
identitinya.
Sebelum ini Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pernah mencadangkan
langkah keselamatan antaranya dengan pemasangan tali pinggang keledar di
tempat duduk penumpang bas ekspress bagi mengurangkan risiko kematian
apabila berlaku kemalangan.
Syed Hamid menyambut baik cadangan JPJ berkenaan, selain perlu
memastikan setiap bas menggunapakai sistem pemasangan had laju dalam
mengawal kadar kelajuan.
"Ada banyak faktor (libatkan kemalangan) kita tidak boleh katakan
banyak kes kematian (ekoran kemalangan bas) sebab tidak ada penggunaan
tali keledar, itu adalah satu kaedah baik.
"Kedua kita kena periksan badan bas tersebut, malah kelajuan bas juga.
Pada saya cadangan untuk letak (talipinggang keledar dalam bas) memang
satu syarat baik.
"Kalau dipasang alat kawalan had laju bagus sebab boleh menentukan bas
tidak dapat bergerak lebih daripada had laju yang ditetapkan. Itu antara
faktor keselamatan yang dicadangkan tetapi bas lama tidak boleh
dipasang alat had laju, cuma bas baru sahaja," jawab Syed Hamid.
Untuk rekod tiga tahun lalu, seramai 37 orang terkorban dalam nahas bas
terburuk di negara ini apabila bas yang dinaiki 53 orang terjunam 60
meter ke dalam gaung di KM3.5 Jalan Genting Highlands.
Kejadian pada 27 Ogos 2013 itu turut mengakibatkan 16 orang cedera dengan 14 daripada mereka dilaporkan kritikal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan