HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Disember 2016

Perlu jalani latihan untuk bersunat, kata ketua pengarah kesihatan

Bernama




Pengamal perubatan sama ada swasta atau awam perlu menjalankan latihan untuk melakukan kerja bersunat, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata Kementerian Kesihatan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan ke atas pengawal perubatan swasta atau awam yang tidak menjalankan latihan sedemikian.

Walaupun ia merupakan prosedur biasa, namun komplikasinya boleh menjadi teruk kepada pihak yang disunatkan, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai merujuk kepada dua kes di mana kanak-kanak yang disunatkan dilapor mengalami komplikasi.

Kes pertama melibatkan kanak-kanak berumur sembilan tahun yang bersunat di sebuah klinik di sini pada pertengahan bulan ini dan kes kedua melibatkan kanak-kanak berumur 10 tahun yang berlaku juga pada bulan ini di Kuala Lumpur.

Bahagian sulit mereka dilapor terputus habis.

Dr Noor Hisham berkata setelah dibuat pembedahan, kedua-dua kanak itu boleh membuang air kecil, namun buat masa ini masih terlalu awal untuk menentukan kekurangan yang mungkin mereka alami apabila dewasa kelak. -Bernama


Tiada ulasan: