HALAMAN SANTAI

Ahad, 25 Jun 2017

Jangan Kaburi Mata Dengan “Duit Raya” Kerajaan – BERSIH

Rafa Azmir

Duit Raya


PETALING JAYA: Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah mengingatkan para pengundi mengenai bantuan-bantuan kerajaan ketika Aidilfitri yang dipercayai kemungkinan disumbangkan bagi mempengaruhi undi ketika Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Awal bulan ini, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengumumkan elaun khas Aidilfitri iaitu 2 bulan gaji bagi penjawat awam negeri, yang dibayar pada 21 Jun.

Sebelum itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan insentif RM500 untuk setiap keluarga peneroka sempena Aidilfitri.

Beliau juga mengumumkan Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) akan membayar dividen RM280 kepada setiap peneroka Felda.

Bercakap kepada FMT, Maria berkata tidak ada hubungan secara langsung kedua-dua senario itusecara sah dengan tindakan membeli undi tetapi pengundi harus tetap berjaga-jaga.

“Adalah perkara biasa bagi kita untuk menerima duit perayaan semasa Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Hanya apabila pembubaran diumumkan dan semua sumbangan muncul, ia akan jatuh di bawah kesalahan pilihan raya, itupada pandangan saya.

“Sekarang, bagaimanapun, anda tidak boleh mengatakan pemberian tunai itu adalah kesalahan pilihan raya kerana walaupun kita tahu bahawa pilihan raya akan datang, mereka belum mengumumkannya secara rasmi,” katanya.

Maria berkata, memandangkan kos sara hidup yang tinggi, adalah sesuatu yang tidak munasabah jika orang ramai tidak menerima bantuan kerajaan semata-mata kerana mereka curiga ia bertujuan mempengaruhi undi.

“Duit raya ini adalah untuk membantu orang ramai, terutamanya semasa musim perayaan sejak semuanya begitu mahal.

“Nasihat saya kepada pengundi adalah mudah. Jika kerajaan memberikan anda wang, ambil kecuali mereka secara jelas mengatakan ia adalah untuk pilihan raya atau jika mereka meminta anda untuk ‘memihak’ sebagai balasannya,” katanya.

“Ambil wang itu, tetapi jangan biarkan ia menjejaskan cara anda mengundi. Hanya anda yang berhak menentukan cara anda mengundi.” – FMT


Tiada ulasan: