HALAMAN SANTAI

Isnin, 26 Jun 2017

Kasih sayang di RPWP ubah sikap remaja nakal

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
KAJANG: "Saya ingin terus mencurahkan khidmat bakti kepada Rumah Pengasih Warga Prihatin".
 
Itu kata-kata yang diikrarkan remaja ini, Muhammad Hakimi Abdullah, yang telah menganggap keluarga besar Rumah Pengasih Warga Prihatin (RPWP) sebagai keluarga sendiri.
 
Walaupun baru empat bulan dimasukkan ke RPWP, remaja berusia 14 tahun ini berkata ikatan silaturrrahim yang erat dan kasih sayang sesama penghuni membuatkan dirinya langsung tidak kekok mahupun terasing walaupun 'terpisah' dengan keluarga kandung di Pupau Pinang.    
 
"Di sini juga ia mengeratkan silaturrahim sesama ibu ayah, abang, kakak. DI sini mereka pentingkan kasih sayang terhadap kawan-kawan, ibu ayah. Di situ kita jalinkan hubungan yang erat dan di situlah berubahnya akhlak dengan nasihat ibu dan ayah.
 
"Saya ingin berbakti sampai bila-bila untuk RPWP," katanya. 
 
Hakimi berkata dia dimasukkan ke RPWP oleh keluarga sendiri ekoran masalah akhlak dan sikap nakal yang sukar dikawal keluarga.
 
Tempoh empat bulan di RPWP, Hakimi berkata, dirinya merasakan perubahan yang ketara. Jika dahulu dirinya sering ingkar dengan kata-kata ibu bapa yang melarang perbuatan nakalnya, tetapi situasi berbeza apabila berada di RPWP.
 
Nasihat, teguran, kasih sayang dan budaya yang diterapkan di RPWP begitu mudah membuatkannya lembut hati.
 
Ujar anak sulung dari lima adik beradik ini, latihan kemahiran yang disediakan di sini juga bukan sekadar meningkatkan kemahiran penghuni semata-mata, tetapi ia menjana perubahan akhlak dengan memupuk sikap sabar, berdisiplin dan mematuhi mematuhi arahan.
 
"Awal-awal saya di sini, hati saya terbuka luas kerana saya tertarik dengan bidang kemahiran di sini, seperti kimpalan, perabot. Di sini saya dapat pelbagai pelajaran dan nasihat yang bermanfaat untuk kehidupan saya sendiri.
 
"Dan di sini saya dibina akhlak dan pembelajaran, walaupun dulu saya bermasalah, di sini mereka terima masalah saya. 
 
"Disebabkan saya minat kemahiran, ibu saya mencari tempat yang sesuai untuk saya," katanya. 
 
Hakimi merupakan salah seorang daripada penghuni RPWP, rumah yang dibangunkan sebagai pusat pembangunan akhlak bagi melahirkan generasi Islam yang mempunyai jati diri serta berakhlak terpuji. 
 
Dibangunkan sejak 2005, RPWP kini dihuni kira-kira 165 orang terdiri daripada kalangan pengasas dan sukarelawan yang bertugas menjaga pelbagai golongan seperti anak yatim, OKU, ibu tunggal, warga emas, asnaf fakir dan remaja rosak akhlak.
 
Istimewanya RPWP, ia bukan sekadar pusat pembangunan akhlak dan pusat perlindungan, namun ia turut menyediakan  asas kemahiran sebagai modul pembelajaran anak-anak keluarga besarnya.
 
Kompleks Kemahiran Akademi Insan Prihatin (AIP) yang terletak di Jalan Abim, menjadi medan untuk anak-anak ini menyalurkan minat mereka dalam pelbagai bidang kemahiran, seperti pengendalian jentera berat, baikpulih enjin, baikpulih perabot, pendawaian dan sebagainya.
 
Hakimi berkata, sepanjang empat bulan menghuni RPWP, hatinya begitu tenang dan tiada lagi 'bisikan' yang menghasut untuknya kembali kepada kehidupan lama. 
 
Dia mahu membuang jauh sejarah hitammnya dahulu dan memanfaatkan usia remajanya dengan perkara bermanfaat demi membanggakan keluarga kandung dan keluarga besar RPWP.
 
 

Tiada ulasan: