HALAMAN SANTAI

Ahad, 25 Jun 2017

‘Saringan ketat sebelum boleh bersalaman dengan PM’


 

FOTO ESEI l  Ribuan rakyat daripada pelbagai lapisan hari ini mengunjungi rumah terbuka Aidilfitri anjuran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menteri Kabinet di Seri Perdana, kediaman rasmi perdana menteri di Putrajaya.

Ini peluang rakyat bersalaman dengan perdana menteri dan pemimpin negara sambil mengucapkan selamat hari raya.

Walau bagaimanapun, saringan keselamatan tahun ini dilaporkan lebih ketat berbanding tahun-tahun sebelum ini. Beberapa pertubuhan media juga dilarang memasuki premis berkenaan.

Malaysiakini melihat dengan lebih dekat proses pemeriksaan dan saringan keselamatan serta barangan yang dilarang dibawa ke Seri Perdana.





Untuk menjadi sebahagian daripada peserta acara rumah terbuka ini, pengunjung perlu mempunyai ketabahan.

Selepas meletak kereta masing-masing di sebuah lot yang ditetapkan, pengunjung kemudian perlu mengambil bas ke Seri Perdana sebelum menghabiskan sekurang-kurangnya satu jam untuk berbaris.

Perkarangan Seri Perdana hari ini umpama lautan manusia yang mengambil peluang untuk saling memberikan ucap selamat dan bergambar dengan Najib walaupun mereka terpaksa menahan panas terik.



Menunggu mereka di hujung barisan adalah proses pemeriksaan an saringan keselamatan yang cukup ketat.

Selain pemeriksaan tubuh, pengesan logam turut digunakan. Mereka yang membawa beg, turut terpaksa menyerahkannya untuk diperiksa.


Antara barangan paling banyak yang dirampas, termasuk botol minuman, dan diikuti dengan payung. Objek tajam atau mudah terbakar juga dirampas, termasuk mancis. Turut tidak terlepas adalah vape atau dikenali sebagai e-rokok.



Malah gunting kecil ini juga dianggap sebagai barangan larangan oleh kakitangan keselamatan.


Mereka yang akhirnya berjaya menjejakkan kaki ke Seri Perdana dihidangkan dengan pelbagai juadah, kebanyakannya makanan tempatan seperti sate, rendang, lemang, ketupat dan nasi himpit.



Pengunjung juga boleh menikmati persembahan pentas. Ramai juga dilihat mengangkut beg cenderahati yang dipercayai mengandungi kuih raya.


Tiada ulasan: