HALAMAN SANTAI

Ahad, 25 Jun 2017

PRU14: Pembahagian kerusi mesti maksimumkan kemenangan

ARIF ATAN

Dzulkefly Ahmad


Pembahagian kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) dalam kalangan komponen Pakatan Harapan mesti ditujukan untuk memaksimumkan kemenangan, kata Pengarah Strategi Amanah, Dr Dzulkefly Ahmad.

Menurutnya, pemilihan calon bertanding sama ada daripada Amanah, Bersatu, PKR atau DAP di setiap kerusi mengambil kira faktor keputusan pilihan raya umum lalu dan komposisi pengundi.

"Bagi penyandang (DAP dan PKR), mereka akan mengekalkan kerusi yang mereka telah menang. Bagi Amanah dan Bersatu, kita melihat kerusi yang pernah dipegang oleh Pas dan Umno serta kerusi yang dipertandingkan PKR dan DAP tetapi tidak pernah menang.

"Kubu Umno pula adalah tempat yang sesuai untuk Bersatu dan bukannya Amanah. Amanah bergantung kepada kerusi campuran kerana kekuatan teras Amanah adalah dalam kalangan rakyat Malaysia kelas pertengahan yang tidak lagi menyokong Pas," jelasnya dipetik daripada wawancara dengan akhbar dwimingguan The Edge.

Sehubungan itu, beliau menegaskan pentingnya pemilihan calon bertanding daripada keempat-empat parti itu perlu ditentukan secara bersama.

"Ini bagi memastikan sesiapa yang (dipilih untuk bertanding) mana-mana kerusi, dia boleh menang, dan ia mestilah diputuskan oleh semua secara jujur ​​dan secara kolektif," ujarnya.

Ditanya tentang pola ramai pengundi yang tidak yakin untuk mengambil risiko memilih pembangkang, Dr Dzulkefly berkata, Pakatan Harapan akan melaksanakan apa yang dijanjikan jika diberi peluang menguasai Putrajaya.

"Kami mahu pilihan raya ini menjadi pertandingan dasar dan kepimpinan kompetensi, keupayaan dan akauntabiliti. Rakyat mempunyai peluang untuk membuat keputusan.

"Apabila orang mengundi untuk kita, mereka akan mempunyai pilihan. Kami mempunyai dasar yang jelas mengenai ekonomi, penjagaan kesihatan, pendidikan, hubungan kaum dan agama, pembaharuan politik dan menegakkan kedudukan institusi kritikal," tegasnya lagi.

Tiada ulasan: