HALAMAN SANTAI

Ahad, 25 Jun 2017

Wanita HIV mahu raikan Aidilfitri bersama keluarga

Oleh Ainor Rahim
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: "Kalau keluarga saya mahu ambil bawa pulang ke kampung dan sudi menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama saya Syawal ini, maka saya pulanglah".
 
Begitulah kata-kata seorang penghidap Human Immunodeficiency Virus (HIV), Gee (bukan nama sebenar), 40, ketika ditemui wartawan Antarapos. 
 
Beliau yang baru sahaja menerima berita menghidap penyakit yang digeruni ramai itu sewaktu pemeriksaan saringan perkahwinan awal tahun ini menzahirkan hasratnya untuk beraya bersama keluarga tercinta namun berserah sekiranya mereka sudi. 
 
"Saya tidak tahu lah raya tahun ini. Kalau adik saya ingat saya dia nak ambil balik beraya, baliklah. Kalau dia tidak ambil saya tidak kisah sebab saya sudah tiada mak ayah. Saya seorang. Saya pasrah lama dah, sejak dapat penyakit ini lagi saya kuat.
 
"Kalau mereka nak ambil. Kalau mereka sayang saya, mereka ambillah kan. Kalau mereka tidak ambil, saya boleh beraya dengan Puan Matron (Pengasas Rumah Solehah). Tidak mengapalah, saya tidak mahu menyusahkan orang," luahnya dalam nada sebak. 
 
Status kesihatan diri diakui sedikit sebanyak memberi impak keatas dirinya untuk bergaul dengan orang sekeliling termasuk keluarga sendiri. 
 
"Macam adik-adik saya tidak bagi saya rapat dengan anak mereka. Itu yang saya rasa sedih yang teramat walaupun anak saudara. Tidak boleh rapat, tidak boleh rapat dengan mereka. Tahu kan perasaan macam mana saya? Saya sendiri tak ada anak, sedih tetapi biarlah.
 
"Saya redha pandangan orang terhadap saya. Kadang-kadang mereka tengok saya sinis begitu saya dapat rasa. Saya buat tidak peduli, dapat rasa tapi saya buat tidak endah. Bukan mereka yang beri kita makan. Kita pedulikan apa orang lain kata janji kita sihat. Allah itu Maha Mengetahui kita minta saja padaNya," tambahnya. 
 
Tahun pertama raya di Rumah Solehah
 
Anak kelahiran Pulau Pinang itu kelazimmannya beraya bersama rakan-rakan dan keluarga di kampung halaman tetapi tahun ini mungkin tahun pertama beraya tanpa orang tersayang di rumah perlindungan wanita dan kanak-kanak yang terjejas akibat HIV, Rumah Solehah.
 
"Tahun ini saya tidak tahu lah. Tak pandai nak beramal.
 
"Benda berlaku secara cepat dan mendadak. Saya tidak minta semua ini. Tak semua orang boleh terima.
 
"Tiada panggilan telefon lagi. Saya tidak pasti. Tiada panggilan telefon lagi," katanya.
 
Gee yang menerima 'tempias' penyakit ini melalui bekas suaminya, berasa amat kesal namun terpaksa menerima hakikat bahawa masa yang berlalu tidak dapat diputar kembali. 
 
"Saya dapat tahu mengenai penyakit itu pertengahan bulan 2 2017. Baru lagi. Saya tidak tahu penyakit ini melular sejak bila, berapa lama dalam diri saya.

 Saya rasa mungkin jangkitan dari suami saya, sebab dia jenis sosial bertukar-tukar pasangan. Jadi, saya terkena. Saya dah bercerai dengannya dan tiada anak. Ini semua dugaan Tuhan," ujar beliau redha dengan segala ketentuan Ilahi.
 
Menyifatkannya sebagai satu tamparan realiti buat dirinya, beliau memutuskan untuk mendekatkan diri dengan pencipta dan sanggup meninggalkan bakal suami yang ingin dikahwini dan hidup semati dengannya. 
 
Gee menganggap semuanya hikmah untuk mendekatkan dirinya dengan Allah.
 
"Saya rasa daripada saya duduk kerja sahaja tanpa haluan, balik letih. Tidak tahu kita sakit macam mana, mati macam mana terus saya bagitahu adik saya. Tolong carikan rumah agama saya nak belajar mengaji, nak belajar Al Quran. Melalui Facebook, Google. Dia tolong cari sebab saya kakak dia.
 
"Saya tidak mahu fikir apa-apa dah, dapat tahu saya tak nak fikir apa. Saya cuma nak ingat Tuhan nak kejar agama. Kalau boleh saya nak pergi ke Mekah. Itu saja azam saya nak pergi ke Mekah. Tak nak gangguan daripada siapa-siapa," katanya. 


Tiada ulasan: