HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 Jun 2017

Sampai sekarang saya kecewa dengan Tun Mahathir, kata Abu Hassan

Oleh Zeanaaima Mohd Yusof
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Yang Di-Petua Mubarak Selangor, Tan Sri Abu Hassan Omar tidak  dapat menyembunyikan rasa kecewanya terhadap bekas majikannya, Tun Dr Mahathir Mohamad yang memilih untuk bersekongkol dengan pembangkang hanya kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri.  
 
Abu Hassan berkata, beliau langsung tidak menjangkakan Dr Mahathir akan kembali aktif dalam arena politik negara, sementelah beliau sudah memegang tampuk pemerintahan 22 tahun lamanya.
 
"Itu diluar jangkaan saya. Saya berpendapat bahawa beliau meletakkan jawatan pada ketika dan tidak akan aktif dalam kerajaan lagi. Saya sendiri dah pun bersara sebagai Menteri Besar Selangor dan tidak saya jangka beliau akan kembali aktif.
 
"Saya benar-benar berfikir beliau sudah lama menjadi Perdana Menteri dan ingin bersara," ujarnya ketika ditemubual secara eksklusif Antarapos.
 
Abu Hassan berkata, apa juga alasan Dr Mahathir bersekongkol dengan pembangkang, beliau sepatutnya menggunakan saluran yang betul dan memberi ruang yang secukupnya untuk Datuk Seri Najib Razak menimbang segala cadangan serta nasihatnya.
 
"Sebenarnya dia tidak patut berbuat demiakan. Kalau ada apa-apa yang dia fikir tak kena dengan pimpinan kerajaan dan parti pada ketika ini dia boleh menyuarakannya dengan pelbagai cara.
 
"Tak perlulah menubuhkan satu parti yang lain dan bersekongkol pula dengan pembangkang," ujarnya.
 
Dr Mahathir sebelum ini kecewa apabila Najib enggan mendengar nasihatnya betapa perdana menteri itu membuat kesilapan dalam merangka strategi memimpin negara.
 
Beliau mula menyeru ahli Umno dan Barisan Nasional (BN) agar menolak kepimpinan Najib namun usahanya gagal.
 
Kemuncaknya, Dr Mahathir menubuhkan parti baru, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan bersekongkol dengan Pakatan Harapan, untuk menjatuhkan kerajaan.
 
 

Tiada ulasan: