HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 Jun 2017

10 Jenis Produk Dihasilkan oleh Tahanan Penjara

MALAYSIAN ACCESS

Cover image via Says
Satu inisiatif kini sedang dijalankan oleh Jabatan Penjara Malaysia dalam melengkapkan kemahiran vokasional kepada banduan-banduan atau tahanan penjara.

Mungkin tidak ramai yang tahu, tetapi banduan-banduan ini diberi bimbingan dan latihan yang betul di bawah seksyen vokasional dan perindustrian supaya mereka berpeluang untuk memulakan sesuatu yang baik apabila mereka meninggalkan pusat pemulihan nanti.

Mereka diajar untuk menghasilkan pelbagai jenis produk yang tidak hanya digunakan tetapi juga dipasarkan di luar penjara, untuk dijual kepada orang ramai.

Hasil jualan dilaporkan mencecah sebanyak RM34 juta setahun dan apa yang lebih menarik lagi penghuni penjara juga mendapat bahagian masing-masing daripada hasil jualan ini yang diberikan oleh Jabatan Penjara.

Ini dia sebahagian produk yang dihasilkan tahanan penjara di seluruh Malaysia:

 

1. Makanan sejuk beku

 

makanan sejuk

Produk makanan adalah salah satu sektor yang paling menguntungkan di Jabatan Penjara. Pada tahun 2015, jumlah jualan produk makanan, termasuk makanan beku, dicatatkan pada RM26.6 juta.

Antara produk makanan beku yang paling popular termasuk karipap, donat, murtabak ayam, dan cucur badak.

Barang-barang ini mudah didapati di supermarket Mydin terpilih.

2. Sos pencicah

 

cili sos

Sos pencicah, adalah produk paling popular dari Penjara Pengkalan Chepa, Kelantan.

Ia menjadi salah satu produk terlaris dari penjara ini sejak tujuh hingga lapan tahun lalu.

Jualan sos cili sangat menggalakkan dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Sehinggakan pada tahun 2013 sahaja, pihak penjara telah memperoleh keuntungan sebanyak RM50,000.

3. Kuih raya

 

kuih raya

Sejak beberapa tahun lepas, penghuni-penghuni penjara Malaysia telah menghasilkan kuih-kuih yang lazat untuk musim perayaan Hari Raya. Tidak kurang beza juga untuk tahun ini, mereka menghasilkan lebih daripada 15 jenis kuih raya tempatan dan menjualnya kepada orang ramai pada harga yang berpatutan antara RM18 dan RM22 sebalang.

Tahun lepas, Penjara Pokok Sena dan Alor Setar masing-masing berjaya memperoleh RM250,000 dan RM150,000 melalui penjualan kuih raya. Sasaran baru telah ditetapkan untuk memperoleh RM500,000 tahun ini hasil gabungan keuntungan kedua-dua penjara itu.

4. Produk tenun

 

tenun

Bengkel tenunan dijalankan untuk melatih banduan kaedah tenunan tradisional dari proses mewarnakan benang sehingga menenun.

Tahun lepas, Puteri Mahkota Denmark, Mary Elizabeth Donaldson, dilaporkan membeli 250 Tenun Pahang Diraja (sejenis kain tenunan sutera) yang dihasilkan oleh tahanan di Penjara Penor dan Bentong.

Kedua-dua penjara itu berjaya merekodkan hasil jualan lebih daripada RM400,000 pada tahun lepas melalui jualan produk Tenun Pahang Diraja sahaja.

5. Songket

 

songket

Penjara-penjara di Malaysia sangat dikenali sebagai pusat seni kain dan pusat pembuatan produk tenunan.

Walaubagaimanapun, songket sering menerima permintaan yang tinggi bahkan disukai oleh Kerabat Diraja di negara ini.

Penjara Marang di Terengganu telah diiktiraf kerana menghasilkan antara songket terbaik dan berkualiti tinggi di negara ini.

6. Set BBQ

 

set bbq
Salah satu produk menarik yang dihasilkan penghuni penjara adalah barbeku set.

Orang ramai juga menunjukkan sokongan mereka terhadap produk penghuni penjara ini dengan cara membeli set ini untuk rumah mereka sendiri.

7. Perabot

 

perabot

Penghuni di beberapa penjara di Malaysia menjalani latihan untuk melakukan kerja tangan, membuat pelbagai jenis perabot seperti meja kopi, almari pakaian dan juga bedframe.

Mereka dilengkapi dengan kemahiran yang pelbagai untuk membuat perabot, terutamanya daripada bahan kayu dan rotan.

8. Ukiran kayu

 

ukiran kayu

Sesetengah banduan di penjara Malaysia juga dilatih untuk mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam ukiran kayu. Ini membolehkan mereka mengekspresikan kreativiti mereka sendiri dalam menghasilkan produk yang terdiri daripada barangan hiasan seperti pemegang kunci dan cermin.

Dikatakan bahawa beberapa karya ukiran kayu terlaris adalah rehal yang mempunyai butiran dan reka bentuk rumit yang sangat eksklusif dan sempurna untuk diberikan sebagai hadiah perkahwinan.

9. Pakaian

 

pakaian

Penghuni penjara termasuk lelaki dan perempuan juga diajar menjahit dan bagaimana untuk menggunakan mesin jahit. Sekurang-kurangnya mereka dapat menceburkan diri dalam industri jahitan apabila mereka keluar daripada penjara nanti.

Sesetengah daripada mereka diajar menghasilkan produk batik.

Empat pusat utama yang menghasilkan batik di negara ini ialah Penjara Wanita Kajang di Selangor, Penjara Pengkalan Chepa di Kelantan, Penjara Marang di Terengganu, dan Penjara Pokok Sena di Kedah.

10. Kraftangan

 

kraftangan

Jabatan Penjara juga menjual pelbagai jenis kraftangan yang dihasilkan oleh penghuni penjara menggunakan rotan dan buluh.

Pelbagai barangan unik dan cantik dihasilkan seperti topi, tikar, kotak pensil dan banyak lagi.



Tiada ulasan: