HALAMAN SANTAI

Jumaat, 1 September 2017

Krisis PKR: Amanah menangguk di air keroh?

Oleh Zainal Salleh
Post Pic
 
 
[ULASAN] Parti Amanah Negara (Amanah) sekali lagi menunjukkan ‘keletah politiknya’ apabila menyebarkan kebimbangan kononnya parti komponennya, PKR akan berpecah akibat pertikaian di antara pemimpin parti itu berhubung isu rundingan dengan PAS.
 
Amanah mencampuri kemelut PKR itu demi menyandarkan punca pergolakan parti Anwar Ibrahim itu sebagai onar PAS. Malah Amanah tidak kekok memutar belit sejarah. 
 
Setiausaha Agung PAN, Anuar Tahir berkata, PAS sebelum ini berjaya menyebabkan Pakatan Rakyat (PR) terkubur selepas mereka memutuskan hubungan dengan DAP dua tahun lalu. Beliau kini khuatir PAS akan mengulanginya dengan menjadi 'punca' perpecahan PKR.
 
"Saya berharap kalau PAS telah memecahkan perpaduan Pakatan Rakyat (PR), terkubur PR kerana PAS telah memutuskan hubungan dengan salah satu anggota yang bertiga iaitu DAP sekarang janganlah PKR pula berpecah kerana PAS," katanya.
 
Sesungguhnya kenyataan ini kelihatan tidak berniat baik terhadap PAS kerana fakta sejarahnya ialah DAP secara unilateral mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat sudah berkubur berikutan pendiriannya (DAP) memutuskan hubungan politik dengan PAS.
 
Malah Anuar juga cuba masuk kelambu PKR apabila menyatakan bahawa sememangnya wujud individu tertentu dalam PKR yang mahu meneruskan rundingan bersama PAS dengan melakukannya secara peribadi dan bukan mewakili parti.
  
"Nampaknya masih ada di kalangan parti dalam PH masih cuba nak berunding lagi dan berunding secara peribadi dan bukan bagi pihak PH. 
 
"Sekarang ini kita tengok perkara ini berlaku sehingga telah menyebabkan berbelah-bahagi sikap pemimpin-pemimpinnya," ujarnya.
 
Konflik PKR semakin rumit apabila beberapa wakil Cabang dari seluruh negara menggesa parti mengadakan kongres khas bagi memuktamadkan kerjasama dengan PAS dalam mendepani Pilihan Raya Umum (PRU14) akan datang.
 
Cadangan Naib Presiden, Rafizi Ramli itu bagaimanapun mendapat reaksi kurang positif Timbalan Presiden, Datuk Seri Azmin Ali yang mahu pemimpin parti jangan membawa urusan dalaman parti kepada pihak luar, termasuk media.
  
Sikap Amanah yang tidak mesra PAS itu dikipas pula ahli DAP, Datuk Zaid Ibrahim yang mahu Amanah tegas menolak cadangan PKR mengadakan rundingan dengan PAS.
 
"Tidak timbul soal tegas tak tegas, kami dari dahulu sudah tahu mereka bagaimana, jadi tidak sesiapa meminta begitu, tapi saya tetap berterima kasih dengan nasihat itu.
 
"Kami dah lama mengambil sikap itu cuma kami tidak boleh memaksa kawan-kawan yang nak terus berjumpa," kata Anuar Tahir lagi.
 
Isu kerjasama PKR-PAS hangat selepas tersebarnya gambar kunjungan Presiden, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan, Timbalannya, Datuk Seri Azmin Ali dan Naib Presiden, Dr Shaharuddin Badaruddin terhadap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini.
 
Azmin menafikan beliau bertindak secara berseorangan dalam rundingan dengan PAS, sebaliknya mendakwa ia adalah keputusan parti. Wan Azizah pula dilaporkan berkata, PKR tidak menolak kemungkinan bekerjasama dengan PAS demi menumbangkan UMNO-BN.
 
Pendirian ini menyebabkan Ahli Parlimen Selayang, William Leong mengumumkan peletakan jawatannya dari Biro Politik PKR tanda protes.  
 
Dalam hubungan itu, Rafizi mendakwa PKR kini terbahagi kepada dua kumpulan. Yang pertama berpendirian keutamaan parti adalah mengekalkan tampuk pemerintahan di Selangor meskipun perlu berunding dan bekerjasama dengan PAS.
 
Manakala kumpulan kedua pula bertegas mahu PKR komited bersama DAP, Amanah dan PPBM sahaja dalam Pakatan Harapan (PH) menghadapi PRU14. 
 
Menurut Rafizi termasuk kumpulan pertama ialah empat Naib Presiden, Tian Chua, Shamsul Iskandar Md Akin, Xavier Jeyakumar dan Dr Shaharuddin Badaruddin.
 
Pemimpin lain membabitkan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin, anggota Biro Politik, R Sivarasa, Datuk Saifuddin Abdullah, Datuk Kamaruddin Jaafar dan Fahmi Fadzil (Pengarah Komunikasi).
 
Sementara kumpulan tidak bersetuju berunding dengan PAS ialah Setiausaha Agung Datuk Saifuddin Nasution, Nik Nazmi Nik Ahmad (Ketua AMK), Datin Tan Yew Kew (Bendahari), Syed Ibrahim Syed Noh (Ketua Penerangan), Datuk Johari Abdul (Ketua Whip PKR) dan William Leong.
 
Bagaimanapun Xavier, menegaskan rundingan berkenaan perlu diteruskan.
 
"Bukan kerana wujudnya beberapa kumpulan, sebaliknya isu perbezaan. Kita terima perbezaan, kita bekerja dalam kesulitan, kita bersetuju untuk tidak bersetuju. Kita kena teruskan apakah penyelesaian terbaik untuk kita," katanya.
 
ADUN Sri Andalas itu juga berkata, mengikut perlembagaan parti, jika ada yang meminta diadakan Kongres Khas dan mendapat sokongan daripada Cabang, kongres khas boleh diadakan. 
 
Nampaknya PKR ada mekanisme untuk mendepani kemelut politik sebegini. Namun gelagat Amanah yang mempamerkan nafsu besar untuk menyebarkan ramalan PKR akan berpecah seharusnya mencurigakan PH secara keseluruhannya. 
 
Malam Selasa lalu, Majlis Presiden PH memutuskan gabungan itu tidak akan menjalin kerjasama dengan PAS dan sedang merangka strategi menghadapi kemungkinan pertandingan tiga penjuru dalam PRU14. 
 
Ia ditandatangani Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad; Presiden PH, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Timbalan-timbaslan Presiden PH, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu.
 
Kini terpulang pada PKR menyusun pendekatan menyelesaikan kemelutnya sendiri. Namun yang nyata Amanah amat ghairah dengan sebaran ramalan bahawa PKR mungkin berpecah. 
 
PAS seharusnya tidak perlu terjun dalam jerangkap persepsi yang cuba dipasang Amanah yang jelas cuba memburukkan PAS dalam hal rumahtangga PKR dan PH.
 
Sebagai parti matang dan sejahtera, PAS tidak seharusnya latah kerana umum maklum bahawa provokasi Amanah adalah penghalang terbesar sebenarnya pada strategi keramat “satu lawan satu” PRU 14.
 
"Masalahnya ‘satu lawan satu’ adalah masalah dalam Pakatan Harapan di mana Amanah isytihar nak bertanding di kerusi-kerusi PAS," kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.
 
Beliau mempersoalkan apakah jaminannya bahawa kerusi PAS tidak akan 'diganggu' komponen gabungan itu (Amanah) sekiranya PAS bersetuju dengan pendekatan pertandingan ‘satu lawan satu’.
 
"Jadi kalau kerusi PAS diganggu, PAS bebas bertanding di mana-mana sahaja PAS nak bertanding," katanya.
 
Gelagat Amanah dalam kemelut PKR ini menyerlahkan seolah-olah ia mahu mengurangkan ‘kuasa tawar menawar PKR’ bagi mendapat lebih banyak kerusi untuk ditandingi. Jika PKR bercakaran sudah tentu peluang Amanah bertanding lebih kerusi lebih besar. 
 
 

Tiada ulasan: