HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 September 2017

Rakyat Selangor Sokong PAS Tidak Bersama Pakatan Harapan – Keputusan Kaji Selidik Pra PRU 14

 
 


SHAH ALAM – Biarpun terpaksa memutuskan kerjasama politik dengan Pakatan Harapan, Pas Selangor dilihat tetap kukuh apabila masih menjadi pilihan majoriti rakyat jika dibandingkan dengan parti penggantinya, Amanah.

Hasil Survei PRA-PRU yang dijalankan akhbar ini, 50 peratus atau seramai 277 responden yang ditemu bual memilih parti senior itu untuk bersama Harapan jika diberi pilihan berbanding parti serpihan Pas.

Daripada jumlah keseluruhan responden, Amanah mendapat 216 pilihan manakala 57 responden lagi masih tidak pasti dengan kemahuan mereka.

Rentetan daripada terputusnya tahaluf siyasi dengan rakan daripada bekas Pakatan Rakyat yang membentuk kerajaan negeri pada PRU13 lalu, Pas membuktikan mereka masih mampu mengharungi survival politik sama seperti sebelum ini.

Ternyata pucuk pimpinan Pas Pusat sudah membuat kajian mendalam sebelum membuat keputusan berkenaan dan mereka berkeyakinan tetap mempunyai penyokong tegar tersendiri.

Keputusan Pas itu bersesuaian dengan kehendak rakyat di Selangor apabila seramai 329 responden atau 59.8 peratus daripada 550 temu bual yang dibuat mahu Pas berjuang sendirian dan meninggalkan Harapan pada PRU14 nanti.

Hanya seramai 179 responden yang mahu Pas mengekalkan kerjasama politik dengan Harapan, manakala 42 responden lagi tidak dapat membuat keputusan muktamad.

Dalam situasi kemelut politik itu, Harapan terutamanya PKR perlu memperkemaskan jentera pilihan raya mereka kerana hasil survei juga menunjukkan responden berpendapat kerajaan negeri yang sedia ada tidak mampu mempertahankan kuasa tanpa bantuan Pas – SH

Tiada ulasan: