HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 September 2017

CEO baharu berazam jadikan Proton No. 1 di Malaysia, Asean

 
Li Chunrong yakin zaman kegemilangan Proton akan kembali.

 
Li-Chunrong_proton_600


SHAH ALAM: Proton hari ini menamakan ketua pegawai eksekutif baharunya, Li Chunrong yang berazam mengembalikan kegemilangan syarikat pengeluar kereta nasional itu sebagai pilihan nombor satu di Malaysia, di samping menjadi antara jenama paling laris di rantau Asean.

“Saya dicalonkan DRB-Hicom dan (Zhejiang) Geely Holding untuk memajukan Proton dan saya percaya kereta jenama Malaysia itu akan menjadi jenama nombor satu di negara ini dan antara jenama terkemuka Asean.

“Untuk menjayakan visi ini, Proton kini mempunyai akses kepada sinergi global, kepakaran dan sokongan kewangan yang diperlukan daripada rangkaian Geely. Saya yakin zaman kegemilangan Proton akan kembali,” kata Li yang menggantikan Datuk Ahmad Fuaad Kenali yang kini merupakan ketua pegawai eksekutif Malakoff.

Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom, Datuk Seri Syed Faisal Akbar turut mengalu-alukan Li yang mempunyai pengalaman 30 tahun dalam idustri automobil China.

“Kami yakin memilih individu tepat untuk membawa Proton ke arah betul,” katanya pada sidang akhbar bersama Geely hari ini.

Sebelum ini, khabar angin mengatakan bekas naib presiden eksekutif Dongfeng Honda Engine Co itu akan dilantik sebagai CEO Proton selepas menyertai Geely pada 22 Ogos.

Ketika itu, Geely mahupun Proton tidak mengesahkan pelantikan Li.

Tiada ulasan: