HALAMAN SANTAI

Selasa, 26 September 2017

PRU14 Mac atau April, ramal Kit Siang



PRU14 Mac atau April, ramal Kit Siang



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mungkin mengadakan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) pada tahun ini selepas lawatan ke Amerika Syarikat (AS) untuk bertemu Presiden Donald Trump mendapat publisiti buruk daripada media antarabangsa.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, Najib mungkin mengadakan PRU14 pada bulan Mac atau April, sebelum Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibahim dibebaskan dari penjara.

“Mungkin Najib rasa lawatan beliau ke Rumah Putih menjadikan dia selesa untuk bubar parlimen tapi oleh kerana yang berlaku dalam lawatan ke Rumah Putih adalah satu mala petaka nampaknya tak mungkin.

“Bila PRU14? Mungkin PRU tahun ini selepas Najib bentang bajet 2018 pada 27 oktober tapi nampaknya tak begitu mungkin.

“Kalau begitu PRU tahun depan. Bulan Mac atau April kerana bulan Mei puasa, bulan Jun Anwar keluar. Sungguhpun Anwar tak boleh jadi calon tapi anwar boleh bergerak ke seluruh negara untuk berkempen.

“Jadi mungkin PRU14 Mac atau April,” katanya dalam ceramah Sayangi Malaysia Hapuskan Kleptokrasi di Hulu Langat malam tadi.

Rancangan Najib untuk menangkis imej buruk yang terpalit ke atasnya oleh skandal 1MDB melalui lawatannya ke AS baru-baru ini kelihatan gagal apabila rakyat semakin marah terhadap tindakannya menawarkan dana awam seperti KWSP, Khazanah dan MAS untuk membantu ekonomi AS.

Kit Siang yang juga ahli Parlimen Gelang Patah juga mencabar Najib berani membiarkan peralihan kuasa berlaku dalam keadaan yang aman pada PRU14.

“Malam ini saya mahu cabar Najib, beranikah kata kalau rakyat Malaysia mahu tukar kerajaan kepada Pkataan Harapan beliau akan hormat keputusan itu dan peralihan kuasa akan dilakukan secara aman atau sebaliknya akan berlaku,” katanya.

Tiada ulasan: