HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 September 2017

Azmin Ali Dinasihat Tidak Langgar Sumpah Menteri Besar Selangor

 
 


KUALA LUMPUR – Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali dilaporkan menyatakan kerajaan Parti Keadilan Selangor (PKR) Selangor sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab bukan sahaja perlu menghormati hak dan agama masyarakat lain, tetapi mempertahankan hak mereka ketika mengulas tentang isu penganjuran pesta arak di Selangor.

Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (Jati), Prof. Datuk Dr. Mohd. Zainul Fithri Othman dalam satu kenyataan hari ini bagaimanapun mengingatkan Mohamed Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR bahawa beliau turut mengangkat sumpah setia untuk menjaga kedaulatan agama Islam dan raja sewaktu dilantik menjadi Menteri Besar Selangor.

“Adakah negeri Selangor Darul Ehsan dengan ehsan bersetuju pesta arak ini? Apakah ini cara menghormati hak agama lain? Adakah melalui pesta arak merupakan cara mempertahankan hak kaum lain.

“Sekiranya pesta arak ini dibenarkan pemimpin khususnya Menteri Besar Selangor secara tidak langsung menghina Yang di-Pertuan Agong. Jika Menteri Besar tidak patuh, beliau tidak layak dipilih sebagai Menteri Besar Selangor.

“Sekiranya pesta arak ini dibenarkan oleh beliau, ini jelas memperlihatkan beliau telah melanggar sumpah setia Menteri Besar Selangor yang telah bersumpah untuk menjaga martabat Islam semasa perlantikan beliau,” katanya mengingatkan Mohamed Azmin tentang tanggungjawabnya kepada agama Islam selaku Menteri Besar Selangor.

Mohd. Zainul Fithri seterusnya mengingatkan Mohamed Azmin bahawa demokrasi dalam negara ini bukan tertakluk kepada emosi dan kehendak diri sebaliknya demokrasi tertakluk kepada manfaat yang boleh diberi kepada rakyat yang majoritinya adalah umat Islam.

“Jati berharap sokongan padu para pemimpin dan NGO Islam seluruh negara agarmembendung sebelum ia memberi kesan kepada masyarakat khasnya sensitiviti umat Islam, perkara paling utama adalah kepentingan dan agenda umat Islam serta seterusnya membantu mempastikan kedaulatan Islam negara ini tetap dan teguh,” katanya. –MYNEWSHUB.CC

Tiada ulasan: