HALAMAN SANTAI

Isnin, 25 September 2017

Betulkan PH sebelum tuduh orang keluar parti makan dedak, kata Umno

Ahli politik keluar parti kerana tidak tahan dengan kepincangan dalam parti pembangkang, kata Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Sohaimi Shahadan.


Sohaimi-Shahadan-mahathir-mohamad-pakatan-harapan-ph


PETALING JAYA: Umno menyarankan Tun Dr Mahathir Mohamad membetulkan kepincangan dalam parti pembangkang sebelum menuduh ahli politik yang keluar parti makan “dedak”.

Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Sohaimi Shahadan berkata pengerusi PH perlu mempersoalkan kepincangan dalam gabungan pembangkang yang menyebabkan ahli politik mereka membawa diri.

“Pemimpin PPBM seperti Anina Saadudin dan Datuk Hamidah Osman keluar parti kerana ‘dedak’?

Tidak sama sekali, kerana mereka sudah tidak tahan dengan kepincangan parti itu termasuk Dr Mahathir. Semua ini sudah jelas kepada kita,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Dr Mahathir mengenai amalan pemberian dedak oleh pemimpin tertentu untuk mendapatkan sokongan termasuk menarik semula bekas pemimpin Umno sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-14.

Bekas perdana menteri itu berkata demikian selepas bekas pemimpin PKR Tan Sri Muhammad bin Haji Muhammad Taib kembali ke pangkuan Umno baru-baru ini.

“Dedak akan terus diberi untuk orang sokong dia, dia letak dalam mulut, boleh jadi bisu, letak dalam mata, boleh buta dan letak dalam telinga, boleh pekak. Lama-lama dia akan letak dalam hidung agar tidak boleh bernafas.

“Sebab itu, mereka yang makan rasuah akan kembali kepada Umno kerana mereka tak tahu nak cari duit, hanya bergantung rasuah saja,” Kata Dr Mahathir ketika berucap di majlis makan malam Sayangi Malaysia Hapuskan Kleptokrasi di Pulau Pinang pada Sabtu.

Sohaimi menganggap tuduhan seperti itu tidak perlu dilayan kerana ia hanyalah strategi untuk menutup kepincangan dalam gabungan pembangkang.

“Kita tidak perlu perjelasnkan lagi: Muhammad Taib tinggalkan PKR kerana sedar tiada agenda untuk Bumiputera dan Melayu dalam perjuangan parti itu. Bukan Umno yang cakap tapi Muhammad yang ada pengalaman bersama PAS dan PKR.”

Tiada ulasan: