HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 September 2017

Majlis Perbandaran Klang Lulus Permohonan Pesta Arak

 
 


Majlis Perbandaran Klang (MPK) telah meluluskan penganjuran pesta arak yang ditukar nama daripada “Oktoberfest” kepada pesta makanan dan minuman Jerman.

Yang Dipertua MPK, Datuk Mohamad Yasid Bidin dipetik Sin Chew Daily berkata, penganjur juga perlu mematuhi beberapa syarat, termasuk melarang kemasukan umat Islam ke kawasan penganjuran acara itu dan perlu mendapat permit atau kelulusan dari pihak lain seperti pejabat tanah, Jabatan Kastam dan polis.

“Centro German F&B Party” dijadual diadakan di pusat beli-belah berkenaan mulai 5 petang hingga 11 malam pada 12 dan 13 Oktober ini.

Mohamad Yasid berkata walaupun mendapat bantahan daripada dua wakil PAS yang menjadi Ahli Majli MPK dalam mesyuarat pihak berkuasa tempatan itu semalam, namun aktiviti berkenaan tetap diluluskan pihaknya.

Dua wakil PAS yang membantah itu adalah Kahar Muzakkir Munawir dan Prasad Hanif yang dianggap mewakili lima wakil PAS dalam MPK.

Selain Kahar dan Prasad, tiga lagi wakil PAS adalah Azimah Binti Muda, Mohamad Baseri Mohd Taib dan Deepakaran A/L Karuppiah.

Walau bagaimanapun, lima wakil PAS dalam MPK dianggap suara minoriti berbanding dengan 10 wakil DAP dan 10 wakil PKR dalam kerajaan tempatan (PBT) Klang.

10 wakil DAP adalah Robert Choo Teck Keong, Lee Fu Haw, Leong Tuck Chee, Yugarajah A/L Palanisamy, Ngian Yoke Mooi, Choo Teck Keong, Tan Jee Kian, Khoo Gee Tat, Sukumaran A/L A. Sundram dan Nalan A/L M.Muniandy @ Balan.

Manakala 10 wakil PKR adalah Yew Boon Lye, Azizi Bin Ayob, Maneyvannan A/L Velue, Rosnee Binti Talib, Sabastian Rao A/L Pragasam, Athi Saravanan A/L S. Rengiah, Tan Heng Kim, Umi Jumainah Binti Mohamed, Shoba A/P Selvarajoo dan Sivagami A/P Kathan.

Dari segi komposisi kaum, Cina dan India masing-masing berkongsi majoriti di mana kaum itu diwakili 9 orang mewakili kaum mereka berbanding dengan 7 orang mewakili kaum Melayu.

Pada 18 September lalu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menggunakan alasan “sensitiviti politik” untuk menolak permohonan MyBeer Malaysia untuk menganjurkan Festival Better Beer 2017 di Galeri Beli-belah Publika pada 6 hingga 7 Oktober ini.

Ia disusuli pengesahan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun pada 21 September lalu yang polis tidak menyokong penganjuran acara itu kerana mendapat maklumat wujud ancaman militan untuk mensabotaj festival itu dan beberapa pihak merancang menimbulkan kekacauan.

Walau bagaimanapun, kenyataan di atas berbeza dengan kenyataan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali di mana beliau berkata pesta arak boleh dibenarkan jika mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan PBT.

Azmin berkata pendirian kerajaan negeri adalah menghormati adat resam dan budaya kaum-kaum yang membentuk rakyat Malaysia, bagaimanapun undang-undang perlu dipatuhi.

“Secara dasarnya kami (kerajaan negeri) menghormati dan memelihara hak kaum minoriti tetapi perlu patuh terhadap undang-undang sedia ada,” katanya ketika diminta mengulas sama ada kerajaan negeri akan membenarkan pesta arak berkenaan dianjurkan di Selangor.

PBT Selangor Terima Permohonan Pesta Arak – Dewan Ulama PAS

Tiada ulasan: