HALAMAN SANTAI

Jumaat, 29 September 2017

Mahu selamatkan negara ‘tenat’, Zaid mengeluh ‘pejuang’ hanya pandai bercakap

 
Bekas menteri berkata ramai orang secara tertutup bercakap mengenai melawan, tetapi mereka tidak melakukan apa-apa pun.


Zaid-Ibrahim


PETALING JAYA: Bekas menteri Datuk Zaid Ibrahim mengeluh sikap sesetengah pihak yang “hanya cakap-cakap” mengenai melawan penularan Islamisasi tetapi tidak berbuat apa-apa mengenainya.

“Ramai orang secara tertutup bercakap mengenai melawan, tetapi mereka tidak melakukan apa-apa pun,” katanya kepada FMT, tanpa menamakan mana-mana individu.

“Apabila Islamisasi menular, apabila fatwa jadi undang-undang, mana pergi semua pejuang ini, apa yang sedang mereka lakukan?”

Beliau mengulas mengenai twit hari ini, di mana beliau mengatakan beliau diberi label liberal, menyimpang dan murtad kerana mengkritik pihak berkuasa agama.

Zaid di Twitter juga mengatakan Malaysia kini sebuah “negara orang Islam yang tenat” kerana kekurangan pejuang.

Beliau berkata masalah golongan yang kononnya “pejuang” ialah mereka lebih bimbang mengenai kehilangan undi, maka mereka mengelak bercakap sesuatu yang boleh dianggap kontroversi.

“Saya meluahkan buah fikiran demi kepentingan orang Melayu dan negara. Politik bagi saya perkara nombor dua. Kita tak boleh tidak bercakap sebab takut dilabel. Kalau kita takut, habislah negara ini.”

Zaid berkata masih ada “peluang” untuk Malaysia kalau negara mempunyai 5 oraang seperti Pengerusi Islamic Renaissance Front Dr Ahmad Farouk Musa dan aktivis Haris Ibrahim.
“Lima orang pun kita tak ada, sebab itu saya rasa pesimis akan masa depan negara.”

Beliau juga berkata pesanannya menyarankan orang Melayu berhijrah ke United Kingdom untuk kehidupan lebih baik ditujukan kepada golongan belia, kerana “orang tua” sepertinya mahu terus berada di sini dan “lawan”.

Zaid di blog baru-baru ini berkata United Kingdom memberi ruang yang luas kepada insan untuk membangunkan diri sendiri dan menjadi berguna kepada masyarakat.

Di Malaysia, rasuah dan salahguna kuasa diagung-agungkan, sementara festival bir diangkat sebagai contoh kejahatan.

Beliau merujuk kepada Festival “Better Beer” 2017, yang dilarang Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Penganjur, MyBeer Malaysia, berkata mereka diberitahu festival bir itu “sensitif dari segi politik”, selepas bantahan oleh PAS.

Zaid berkata walaupun United Kingdom “negara gemar bir”, negara itu juga menghasilkan lelaki dan perempuan terpelajar yang menyumbang kepada sains dan kesenian.

“Mereka adalah pencipta, yang menghasilkan ubat-ubatan, jentera dan banyak lagi yang menjadi kehidupan manusia lebih baik.”

Tiada ulasan: