Athirah Huda Zalhe
PELANGGAN: PM sis!
Peniaga: Terima kasih kerana berminat dengan produk kami. Produk
ini menjamin 100 peratus hasil yang baik kepada puan, dengan hasil hanya
seminggu sahaja.
Pelanggan: Ohh, berapa harga ya?
Peniaga: Di sini saya sertakan beberapa lagi testimoni daripada
‘customer’ yang berpuas hati dengan produk kita.
Pelanggan: (Masih tunggu harga) Baik, jadi harga yang set ini berapa?
Peniaga: Kita akan beri pulangan wang sekiranya sis tak berpuas
hati dengan hasil produk kita. Untuk harga lanjut boleh tinggalkan nombor
telefon, saya akan ‘whatsapp’ harga untuk semua set produk.
Pelanggan: Baik, terima kasih. (Urus niaga terhenti).
Geram
dengan urus niaga sebegini! Pastinya ramai di kalangan pelanggan khususnya di
atas talian (online) menjadi mangsa peniaga yang berniaga dengan cara yang
merumitkan dua belah pihak. Mana tidaknya, ‘marketing’ produk yang tidak mahu
disertakan dengan harga, maka terjadilah urus niaga seperti di atas. Sangat
merumitkan!
Zaman
teknologi hari ini, memberi banyak kemudahan kepada manusia dari pelbagai sudut
khususnya tenaga dan masa. Urus niaga secara online merupakan salah satu
kemajuan yang mula diaplikasi oleh masyarakat di seluruh dunia.
Mudah,
jimat tenaga dan masa serta lebih universal. Dengan urus niaga atas talian,
kita bukan hanya boleh membeli barangan di dalam negara, malah di negara-negara
luar. Mudah, tanpa perlu menempah tiket kapal terbang untuk satu beg tangan
atau kasut.
Namun,
kemudahan itu dirumitkan dengan segelintir peniaga yang menyukarkan proses jual
beli dengan pelanggan, sebagaimana yang terjadi seperti di atas. Akhirnya,
pelanggan memutuskan untuk menghenti proses urus niaga itu.
Mungkin
juga itu adalah salah satu ‘taktik’ marketing mereka. Jika meletakkan harga,
maka produk yang sama dengan mereka akan bersaing dari sudut tawaran harga itu.
Analoginya
begini sahaja, apa yang kita rasa jika mahu beli ikan, daging namun tidak
disertakan tanda harga. Pastinya marah bukan? Oleh kerana itu, Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mewajibkan peniaga
meletak tanda harga sesuatu barang yang dijual.
Ini
belum lagi peniaga yang ‘memprivatekan’ laman sosial jualan mereka kepada
pelanggan. Pelanggan perlu ‘follow’ mereka untuk cuci mata dan interaksi
berhubung dengan produk yang dijual.
Secara
mudahnya, contoh peniaga kedai runcit yang mahu berniaga tetapi mengunci pintu
kedainya, dan pelanggan perlu mengetuk untuk masuk dan membeli. Secara
logiknya, begitulah. Kenapa perlu diprivasikan laman sosial jualan?
Ruang
atau medium yang mudah telah disukarkan dengan sesetengah peniaga sebegini.
Setiap
peniaga Islam wajar memahami etika muamalat atau rukun urus niaga di dalam
Islam walaupun urus niaga itu dilakukan di dalam talian. Seperti urus niaga
lain, berurus niaga melalui talian juga melibatkan lafaz kontrak atau akad.
Setiap
perniagaan yang dijalankan mestilah berteraskan lima rukun muamalat iaitu
adanya penjual, pembeli, lafaz kontrak, sighah dan aset.
Lafaz
kontrak dianggap sah apabila borang pesanan yang dikemukakan kepada penjual
secara online mempunyai perincian yang jelas tentang urus niaga barang yang
hendak dijual beli. Cara ini dapat memastikan wujud persetujuan antara dua
pihak sebelum proses jual beli dilakukan.
Kaedah
ini dapat menghindarkan daripada berlakunya gharar, iaitu perbuatan memperdaya
dan memakan harta yang salah. Sesuatu urus niaga itu akan menjadi haram
sekiranya terdapat unsur gharar kerana unsur ini boleh menimbulkan keraguan
yang boleh mengakibatkan perselisihan antara pembeli dengan penjual.
Dalam
surah Al-Nisa, “Wahai orang-orang yang beriman, jangan kamu makan harta
orang lain dengan cara yang dilarang, sebaliknya berdaganglah sesama kamu
dengan saling redha meredhai”.
Saya
menyambut baik arahan KPDNKK sebelum ini yang telah mengeluarkan amaran kepada
peniaga online atau mana-mana web perniagaan supaya memaparkan harga barangan
yang dijual dan maklumat produk dengan jelas seperti apa yang pengguna ingin
tahu.
Tindakan
itu adalah untuk melindungi hak pengguna selain undang-undang sedia ada,
memaksa untuk peniaga meletakkan harga dan maklumat barangan sebelum transaksi
dilakukan.
Ini bermakna, penggunaan frasa “PM saya, sis“, “Done PM” adalah antara kata kunci yang membuatkan penguatkuasa dapat mengesan kepada peniaga gagal memaparkan tanda harga. Individu yang gagal mematuhi ketetapan yang disenaraikan oleh kementerian ini boleh didenda sehingga RM50,000 atau penjara tidak lebih 3 tahun atau kedua-duanya sekali.Tindakan berkenaan secara tidak langsung memudahkan transaksi jual beli, dan tiada unsur keraguan dalam proses urus niaga berkenaan.
Peniaga: Bagaimana sis? Masih berminat lagi dengan produk kami?
Pelanggan: Maaf ya, saya berminat, tetapi bila bertanyakan harga, pihak cik melengah-lengahkan urusan. Jadi, saya sudah tidak berminat.
*Athirah Huda Zalhe Wartawan Ismaweb.net
Tiada ulasan:
Catat Ulasan