HALAMAN SANTAI

Jumaat, 24 November 2017

Ada orang cadang pendidikan seks ‘meletup’ bukan isu baharu, kata Siti Hasmah



Ada orang cadang pendidikan seks ‘meletup’ bukan isu baharu, kata Siti Hasmah


Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali menyahut seruan Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkaitan ‘pendidikan sek’   dan ‘seks selamat’ bagi golongan remaja dan  bagi pasangan yang berkahwin di negara ini.

Beliau berkata, isu berkaitan pendidikan seks adalah isu lama yang pernah dicadangkan oleh bekas menteri pelajaran Tan Sri Khir Johari sekitar tahun 1990-an yang mendapat tentangan sebahagian daripada masyarakat.

Dr Siti Hasmah berkata, ia berpunca kerana salah faham mengenai apa itu ‘pendidikan seks’ yang sebenar, selain kefahaman umum sebagai pendidikan hubungan kelamin semata-mata.

“Pendidikan seks bukan isu baharu. Saya menyahut seruan Syed Saddiq berkenaan dengan pendidikan seks.. ini kisah lama setiap kali seseorang mencadangkan ada pendidikan seks di sekolah seluruh negara ‘meletup’.

“Dalam tahun 1990an Tan Sri Khir Johari menteri pelajaran ketika itu, mencadangkan pendidikan seks perlu diadakan di sekolah, semua meletup hentam Khir Johari kerana mereka tidak faham bila disebut pendidikan seks.

“Tapi apa yang kita dapat sekarang? Mereka tekan saja di internet apa yang mereka tidak tengok?,” soalnya yang dipercayai merujuk kepada ruangan pornografi yang mudah diakses melalui laman-laman web tertentu di internet.

Ketua Srikandi Rina Harun menyerahkan cenderahati kepada Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali selepas beliau melancarkan simposium diadakan hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama sebelum merasmikan’ Simposium Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali’ anjuran Srikandi Bersatu di Dewan Levender Bukit Damansara, Kuala Lumpur hari ini.

Dr Siti Hasmah menjelaskan, pendidikan seks bukan kerana mahu mengajar hubungan kelamin tetapi memberi tahu kepada remaja dan golongan wanita berkaitan dengan fitrah kejadian manusia yangdicipta Allah swt lebih tinggi dan ilmu pengetahuan mengenai isu ini haruslah dibentuk oleh institusi keluarga dan masyarakat.

“Jika tidak ada seks selamat antara pasangan akan dapat penyakit seperti siphilis, gonorea dan sekarang HIV yang menjadi punca kepada permasalah aktiviti seks yang tidak dikawal.

“Galakkan suami mengunakan kondom, bagi menghindarkan penyakit, bukannya untuk galakkan suami guna kondom untuk seks diluar rumah. Ia untuk mengelakkan isteri dihindari daripada jangkitan suami yang mengamalkan seks di luar rumah,” ujarnya.

Beliau turut ditanya media  mengenai gejala pembuangan bayi kesan daripada kurangnya kefahaman  berkaitan seks selamat di kalangan golongan remaja dan  pasangan yang berkahwin di negara ini.
Dr Siti Hasmah mengembalikan ingatannya kepada kewajiban ibubapa untuk menerangkan kepada anak remaja mereka mengenai seks selamat.

“Isu ‘baby dumbing’ (buang bayi) ibubapa segan nak beritahu mengenai seks selamat kerana malu.
Ibu bapa hari ini  semuanya sudah moden,  secara tidak langsung beritahulah jangan malu dan segan.

“Kalau kita ada hubungan dengan seorang lelaki kita buang bayi sedangkan Tuhan sudah kurniakan anak itu, kenapa perlu dibuang kita melahirkan anak dan membesarkannya dengan penuh kasih sayang jika ibubapa dan tuhan merestui.

“Satu perkara yang berdosa apabila lakukan seks di luar nikah dan buang bayi di sungai…sebab mereka tidak tahu badan yang dikurniakan Allah untuk menambah (anak) secara halal,” ujar isteri kepada bekas perdana menteri dan Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad ini,

Beliau mengulas kenyataan Ketua Pemuda Bersatu, Syed Saddiq yang menafikan yang beliau menggalakkan remaja dan golongan belum berkahwin mengamalkan seks bebas di negara ini.

Syed Saddiq dipetik berkata, galakan untuk mengadakan seks selamat juga ditujukan kepada pasangan yang sudah berkahwin.

Sebanyak empat sesi diadakan dalam simposium ini yang membentangkan  tajuk seperti Pembelajaran Sepanjang Hayat; Penjagaan Kesihatan dan Kecantikan; Pembangunan Ekonomi Wanita ;Pengurusan Undang-undang dan Keluarga.

Dr Siti Hasmah turut menjadi panelis dalam sesi kedua simposium di bawah tajuk: Penjagaan Kesihatan dan Kecantikan.

Simposium julung kali diadakan ini yang dihadiri lebih 300 Srikandi Bersatu itu bertemakan Wanita Pencorak Masa Depan Negara.

Turut hadir Ketua Srikandi Bersatu Rina Mohd Harun, isteri kepada Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin,  Puan  Seri Norainee Abdul Rahman dan Puan Sri Nila Inanda  Keumala isteri kepada Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Tan Sri Sanusi Junid.

(dari kiri) Rina Harun, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Puan Sri Norainee Abdul Rahman.


Tiada ulasan: