HALAMAN SANTAI

Sabtu, 25 November 2017

Saya Terasa Juga, Saya Keturunan Bugis – Sultan Johor

 
 


JOHOR BAHRU: “Saya terasa juga. Saya keturunan Bugis, Sultan Selangor keturunan Bugis, Rakyat Johor banyak keturunan Bugis. Asal usul saya pun dari Riau Lingga. Banyak Bugis. Apa rasa orang Bugis,” titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar.

Baginda bertitah, orang Bugis adalah pelaut dan menjaga laluan yang berkepentingan dan tidak memusnahkan kapal yang melalui Selat Melaka.

Sultan Ibrahim mengulas ucapan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini yang melabel masyarakat Bugis sebagai lanun.

Titah baginda, kenyataan seperti itu dilihat mahu memecah belah kaum dan membenci sesama kaum yang sepatutnya saling menghormati.

“Cuba saya kata orang Cina perompak. Terasa tak semua Cina? India pembunuh? Terasa orang India. Ini yang saya kata balik semula memecahbelahkan. Membuatkan kaum sesama kaum membenci. Kita sepatutnya mesti saling menghormati antara satu sama lain.

Bangunkan negeri bersama

“Bukan satu kaum sahaja bangunkan negeri Johor, semua kaum bersatu membangunkan Johor.
Semua memainkan peranan,” titah baginda pada pertemuan bersama Kumpulan Media Prima sempena Hari Keputeraan baginda ke-59, di Istana Pasir Pelangi, dekat sini.

Baginda mahu rakyat negeri ini tanpa mengira kaum mesti bersatu padu walau apa pun terjadi kerana jika rakyat mula berpecah belah semua, maka Johor tidak akan maju dan mereka sendiri yang akan rugi.

“Keturunan Melayu, keturunan India, Cina semua adalah bangsa Johor. Bila saya sebut jika kita sudah berpecah, bukan orang Melayu saja yang berpecah, India berpecah, Cina pun berpecah, maknanya bangsa Johor berpecah.

“Kalau semua bersatu menyokong pentadbiran kerajaan Johor, saya rasa tak ada masalah di Johor. Kalau Johor hendak maju dengarlah nasihat saya.

Mahu rakyat terus bersatu

“Itu yang saya kata dari dahulu, hadiah yang paling istimewa sekali kalau rakyat hendak bagi kepada saya… saya hendak rakyat kita bersatu. Tidak ada lain yang saya minta,” titah baginda.

Mengenai pemimpin Melayu, baginda mahu semua bermuafakat yang membawa banyak keberkatan kerana tanpa muafakat akan menyebabkan perpecahan sehingga tiada keberkatan.

Sebelum ini pada 3 November lalu, Sultan Selangor menerusi kenyataan dikeluarkan Dewan Diraja negeri, murka dan kecewa dengan ucapan Dr Mahathir pada perhimpunan di Petaling Jaya, 14 Oktober lalu.

Baginda menyifatkan petikan ucapan itu cuba menghasut rakyat untuk membenci, menghina dan memandang serong keturunan Bugis, selain amat keterlaluan hingga boleh mencetuskan kekecohan dan huru-hara – BH

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: