HALAMAN SANTAI

Sabtu, 25 November 2017

Milik siapa RM11 juta?


 
Milik siapa RM11 juta?

Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Sabah dilapor menemui wang tunai dianggar mencecah RM11 juta dalam serbuan di dua lokasi berasingan di Kota Kinabalu kira-kira jam 1 pagi hari ini.

Serbuan Op Gegar di sebuah hotel dan pangsapuri sekitar ibu negeri Sabah itu hasil maklumat berhubung kegiatan pelacuran di lokasi terbabit.

“Semua wang tunai itu dianggarkan bernilai kira-kira RM11 juta dan proses pengiraan masih dilakukan setakat ini,” kata sumber dipetik dari Astro Awani.

Tahun lalu, Sabah turut menyaksikan rampasan wang tunai dalam kuantiti yang menggemparkan hasil operasi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Jumlah wang yang ditemui di beberapa lokasi itu dikatakan sebagai terbesar pernah disita oleh SPRM berkaitan kes rasuah.

Sehubungan itu, bekas pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) dan dua lagi berhadapan dengan pertuduhan pengubahan wang haram sebanyak RM61.48 juta serta memiliki barang mewah daripada aktiviti haram.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 4 (1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 yang membawa hukuman penjara sehingga lima tahun atau denda sehingga RM5 juta atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu, 11 Ogos lalu menangguhkan perbicaraan kes tersebut dan menetapkan 17 hari perbicaraan antara 5 Februari dan 22 Mac tahun depan.

Tiada ulasan: