HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2010

BN Gagal Kurangkan Kemiskinan.


http://buletinonline.net/images/stories/berita21/ahmad%20said%20ebook.jpgSetiap Kali Beri Bantuan Minta Rakyat Balas Dengan ‘Beri Undi’

KUALA TERENGGANU – Setiap kali pemberian atau pengagihan apa-apa bantuan, kerajaan Umno dan Barisan Nasional Terengganu akan meminta rakyat yang mendapat bantuan tersebut membalasnya dengan ‘mengundi BN’.

Begitu juga bantuan kepada keluarga miskin melalui dana khas, ia lebih bermotif politik iaitu sebagai usaha memancing undi.

(Gambar - Ahmad 'menjaja' E-Book untuk politik murahan beliau?)

Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Abu Bakar Chik berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut kenyataan beliau yang disiarkan akhbar tempatan.

Oleh sebab itu, katanya, usaha mengurangkan kemiskinan menemui kegagalan dan menyebabkan masyarakat negeri ini tidak mampu keluar daripada ‘kepompong’ itu.

Pas mendakwa Kerajaan Negeri masih gagal menangani masalah kemiskinan yang dihadapi rakyat Terengganu meskipun Barisan Nasional (BN) telah diberi mandat memerintah negeri ini.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Abu Bakar Chik berkata, kegagalan itu menyebabkan masyarakat negeri ini terus dihimpit kemiskinan dan tidak mampu keluar daripada kepompong itu.

“Kerajaan tidak ada program tertentu bersifat konkrit dan konsisten untuk mengeluarkan rakyat daripada kemiskinan, sebaliknya hanya memberi bantuan tertentu bagi menarik sokongan rakyat sahaja.

“Majoriti rakyat Terengganu adalah masyarakat tradisi seperti petani dan nelayan, justeru, mereka perlu dididik sebab tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan masalah mereka,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Kata, BN gagal kerana pemimpinnya terlalu sibuk mengejar dan membahagikan projek sesama sendiri selain memberi banyak tumpuan terhadap usaha menyelesaikan kemelut politik.

Beliau yang juga bekas Exco kerajaan PAS Terengganu berkata, ia berbeza dengan zaman pemerintahan PAS pada 1999 sehingga 2004.

Katanya, pemimpin PAS telah merangka strategi terbaik bagi membasmi kemiskinan menerusi pelbagai program.

Hasilnya kata beliau, kadar kemiskinan Terengganu telah dapat diturunkan sebanyak 6 peratus, daripada 16 peratus berjaya dikurangkan sehingga 10 peratus.

“Selain memberi bantuan kebajikan zakat, kami banyak melaksanakan program secara konkrit termasuk mewujudkan pasar borong di Gong Pauh, itulah satu-satunya pasar borong di sini,” katanya.

Sehubungan dengan itu, ‘perangai’ BN yang sentiasa meminta rakyat membalas budi dengan mengundi BN turut menjadi ucapan Timbalan Pengerusi Umno Terengganu, Dato’ Ahmad Said.

Kali terakhir beliau meminta rakyat membalas budi dalam Majlis Penyampaian Hadiah Kemerlangan Pelajar peringkat Kuala Nerus anjuran Yayasan Terengganu yang diadakan di Sekolah Menengah Teknik.

Sebelum itu, Ahmad menawarkan ‘potongan harga istimewa’ apartmen mampu milik Ladang Gemilang kepada mereka-meraka yang akan mengundi BN.

Buletinonline juga mengesan, setiap kali program pemberian ‘E-Book’ yang dikatakan ikhlas dari kerajaan, turut diambil kesempatan oleh Ahmad dengan ‘menjaja’ program tersebut untuk politik murahan beliau.

Tiada ulasan: