HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2010

Dedahkan hasil siasatan Raja Petra - Mohd. Puad

UTUSAN ONLINE


KUALA LUMPUR - Pihak berkuasa digesa mendedahkan laporan siasatan mengenai pengendali portal berita Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamaruddin yang kini dikatakan hidup mewah di London serta ditaja oleh pihak tertentu.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, laporan mengenai individu yang memboloskan diri ke luar negara itu penting supaya masyarakat khususnya pelayar Internet tidak lagi terkeliru dengan penipuan di portal berita tersebut.

''Apa yang lebih penting, pihak berkuasa harus menunjukkan kredibiliti mereka kerana Raja Petra dikatakan telah meloloskan diri dengan menggunakan pasport palsu serta ditaja pihak tertentu yang mahu melihat perpecahan masyarakat di negara ini.

''Walaupun kita tidak mempunyai perjanjian ekstradisi dengan United Kingdom (UK), tiadakah cara lain pihak berkuasa boleh membawa Raja Petra pulang ke negara ini untuk didakwa,'' katanya kepada Mingguan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan pada 7 Januari lalu menegaskan, pihaknya akan menggunakan saluran undang-undang antarabangsa untuk memburu pengendali portal berita Malaysia Today berkenaan.

Menurutnya, semua pihak perlu bersabar kerana proses permohonan ekstradisi memerlukan masa yang lama.

Raja Petra dalam satu artikel yang disiarkan pada 31 Disember lalu pula mendakwa dia kini berada di Poland.

Raja Petra menghilangkan diri selepas dua waran tangkap dikeluarkan terhadapnya kerana gagal hadir ke mahkamah pada 23 April dan 23 Mei lalu bagi perbicaraan menerbitkan artikel berbaur hasutan dan memfitnah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Mohd. Puad menambah, penangkapan Raja Petra serta proses pendakwaan di mahkamah boleh menyelesaikan pelbagai tohmahan tidak berasas yang dilemparkan terhadap kerajaan dan para pemimpin negara selama ini.

Beliau berkata, pihak Imigresen dan polis sudah tentu mempunyai maklumat mengenai Raja Petra berdasarkan jaringan polis antarabangsa (Interpol) dan ia harus dikemukakan segera.

Tiada ulasan: