HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Januari 2010

Jangan biarkan Umno terus zalimi rakyat

Nazri Abdullah


LARUT: Umno Barisan Nasional tidak boleh dibiarkan untuk terus memerintah ekoran telalu banyak penganiayaan dan kezaliman dilakukan kepada rakyat di negara ini.

Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain berkata, selain mengainaya rakyat, Umno juga tidak boleh diharap untuk menjaga hal berkaitan agama Islam itu sendiri.

"Umno sekat bantuan ke negeri Kelantan sebab Kelantan diperintah pembangkang, Umno khianati orang miskin khususnya dalam Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), Umno sebenarnya khianat tanah orang Melayu di Perak dan menuduh Pakatan yang khianat.

" Umno tidak boleh agama, kita tengok apa yang mereka sudah lakukan terhadap agama Islam sekarang," katanya sewaktu berucap merasmikan program Himpunan Pemuda PAS Perak (HEMPAP) 2010 di Darul Ta'lim, Selama, di sini.

Selain itu dakwanya, kerajaan Umno juga bersikap 'double standard' dalam melaksanakan undang-undang dengan mensasarkan pembangkang dan mereka yang menentang dasar mereka.

"Undang-undang 'double standard', dikenakan kepada pemimpin pembangkang dan orang yang membangkang mereka," katanya lagi.

Menyentuh keputusan mahkamah berhubung kes Menteri Besar Perak yang bakal diketahui 9 Februari ini beliau berkata, PAS dan pakatan rakyat akan menerima sebarang keputusan asalkan ianya dibuat secara adil.

"Kalau kita menang, kita akan buat cara menang, kalau kalah kita buat cara kalah sebab kita dah memang biasa kalah.

"Tapi biarlah kalah dalam bentuk yang adil dan boleh diterima oleh fitrah manusia," katanya lagi.

Namun dalam apa juga keputusan yang bakal dikeluarkan, beliau mengharapakan pemuda terus bangkit menentang sebarang kezaliman Umno BN.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda PAS Perak, Zawawi Hassan dalam ucapannya sebelum itu mengarahkan seluruh pemuda bersiap sedia berdepan Pilihan Raya Negeri ekoran ura-ura pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak bila-bila masa.

"Saya arahkan pemuda untuk menggerakkan jentera di semua peringkat termasuk kawasan,cawangan dan MTD (Majlis Tindakan DUN) bergerak seperti nadi kita yang sedang berdenyut.

"Untuk hancurkan siapa? Umno," soalnya sambil disahut seluruh pemuda yang hadir.

Lebih 8,000 pemuda sudah memenuhi perkarang Darul Ta'lim di sini dan penganjur menjangkakan kehadiran terus bertambah menjelang acara kemuncak ucapan pimpinan utama PAS petang ini.

Turut akan memberi ucapan petang ini adalah Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan, Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan dua Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Sekurang-kurangnya terdapat dua sekatan pihak polis dilihat mengadakan sekatan jalan menuju masuk ke kawasan himpunan di sini.

Tiada ulasan: