HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 Januari 2010

'Kami dituduh sebab serah memo pada Sultan'

Jimadie Shah Othman


Umno bahagian Ampang menafikan dakwaan Naib Presiden PKR Azmin Ali bahawa terdapat ahlinya terlibat dalam kes serangan terhadap sebuah gereja di Desa Melawati awal bulan ini.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya (dakwaan itu). Itu bukan tindakan kita. Mungkin tuduhan itu dibuat kerana kita (Umno Ampang) terlibat menghantar memorandum kepada Sultan Selangor berhubung perkara ini.

"Walaupun begitu, dalam masa yang sama kita menentang kekerasan. Kita juga tidak bersetuju dengan tindakan (ganas) tersebut," kata ketuanya Datuk Ismail Kijo.

Beliau diminta mengulas dakwaan Azmin bahawa terdapat anggota Pemuda Umno Gombak dan Ampang terlibat dalam kejadian serangan terhadap Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati, Kuala Lumpur, pada 8 Januari lalu,

Azmin yang juga ahli parlimen Gombak berkata, beliau akan mendedahkan identiti pihak terbabit - merangkumi nombor kad pengenalan dan nombor keahlian parti - kepada umum dalam masa terdekat.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Ismail berkata, pihaknya mungkin menjadi sasaran tuduhan ekoran tindakannya menganjurkan perhimpunan menyerahkan memorandum kepada Sultan Selangor berhubung perkara itu.

"Kalau kita tengok, pada 31 Disember apabila keputusan (mahkamah tinggi membenarkan penggunaan kalimah Allah) dibuat, walaupun ada bantahan dibuat, kita lihat tiada tindakbalas.

"Tetapi bila Umno serah memorandum sahaja, mulalah kes bakar gereja. Seolah-olah sengaja dibuat kerana hendak menuduh Umno yang buat," kata Ismail yang tidak mahu menamakan pihak terbabit secara jelas.

Pada 7 Januari lalu, Ismail yang juga ketua biro agama Umno Selangor mengetuai kira-kira 100 penyokong dan kumpulan NGO menyerahkan memorandum kepada Sultan Selangor memohon supaya baginda campur tangan dalam isu penggunaan kalimah Allah.

Sementara itu, pengerusi Umno Gombak, Abdul Rahim Kamaruddin ketika dihubungi enggan mengulas dakwaan tersebut. Usaha mendapatkan penjelasan Azmin juga setakat ini belum berhasil.

Tiada ulasan: