HALAMAN SANTAI

Rabu, 29 April 2020

UNHCR nafi beri tunai harian RM35 kepada pelarian Rohingya

UNHCR mengamalkan pendekatan mengajar pelarian Rohingya 
berdikari dan tidak memberikan wang tunai.
 
PETALING JAYA: Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR) menafikan satu mesej tular di WhatsApp yang mendakwa agensi itu memberikan wang saku harian kepada pelarian di Malaysia.

Jurucakap UNHCR berkata pendekatan mereka adalah untuk mengajar pelarian berdikari dan tidak memberikan wang tunai.

“UNHCR bekerjasama dengan NGO dan sektor swasta untuk membolehkan pelarian menjaga keluarga mereka melalui projek yang menjana pendapatan dan latihan vokasional.

“Tidak benar juga bahawa pelarian mendapat manfaat dari bantuan kerajaan seperti kebajikan masyarakat dan subsidi kesihatan,” katanya kepada FMT.

Sebelum ini, satu mesej tular di WhatsApp mendakwa pelarian yang didaftarkan di bawah UNHCR diberi RM35 sehari dan sebab itu mereka memilih berada di Malaysia.

Mesej Whatsapp secara khusus menyebut komuniti pelarian Rohingya, yang mendakwa peruntukan harian RM35 akan menyebabkan mereka memperoleh RM1,050 sebulan.

“Singapura pintar tidak menerima pelarian Rohingya ini,” tambah mesej itu.

UNHCR berkata, bantuan untuk individu ini dinilai berdasarkan kes demi kes untuk menentukan sama ada mereka memerlukan bantuan kewangan, perubatan atau bentuk lain.

“Sayangnya, kerana peruntukan anggaran yang sangat terbatas, sokongan seperti itu hanya dapat diberikan kepada sedikit keluarga,” katanya.

Sebelum ini, beberapa petisyen dalam talian terhadap komuniti pelarian Rohingya di laman Change.org didapati sudah diturunkan, dipercayai kerana menyalahi dasar terhadap ucapan kebencian.

Garis panduan laman antarabangsa itu menyatakan petisyen yang menyokong ucapan kebencian terhadap mana-mana orang tidak dibenarkan, sama ada berkaitan asal-usul etnik, kerakyatan, negara asal atau bangsa, antara lain.

Terdapat sekurang-kurangnya 5 petisyen ditemui di laman itu sebelum ini, antaranya “No more Rohingya in Malaysia, government please send them home” dan “Say NO to Rohingya”.

Tiada ulasan: