Nor Azizuddin Abdul Manan
Isu-isu terpilih menurut perspektif serta kaca mata Malaysia
SEJAK bermulanya Perintah Kawalan
Pergerakan (PKP) oleh Majlis Keselamatan Negara pada 18 Mac sehingga
sekarang seakan memberikan peluang kepada penjenayah dan penceroboh
kedaulatan maritim negara kita bermaharajalela. Siapa lagi kalau bukan
Armada Angkatan Laut Republik Rakyat China (China Coast Guard) yang
menceroboh sempadan maritim negara kita, Malaysia sehingga mendorong
Menteri Luar, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengeluarkan kenyataan
membidas sikap membuli negara China terhadap negara-negara yang berada
di sekitar Laut China Selatan (“LCS”).[1]
Sikap pembulian negara China bukan
hanya melibatkan Malaysia, kapal perang China turut menceroboh perairan
negara Vietnam pada 14 April yang lalu. Hal ini mengundang kemarahan
Vietnam terhadap pentadbiran Beijing. Perbuatan ini jelas disengajakan
oleh China ketika mana dunia amnya dan negara-negara ASEAN khasnya
sedang bergelut dengan pendemik Covid-19. [2]
[Isu tuntutan Malaysia ke atas gugusan pulau-pulau kecil di LCS]
Muhammad Ali Alwi (1991) menyatakan
bahawa permulaan kepada krisis dan konflik Laut China Selatan berasaskan
kepada perebutan gugusan-gugusan kepulauan kecil di mana Laut China
Selatan yang memilik empat gugusan Pulau iaitu Pratas, Paracal,
Maccalesfield dan Spratly. Dari keempat pulau ini, hanya dua pulau
sahaja yang menjadi rebutan iaitu Paracel dan Spratly yang dituntut
sebanyak enam buah negara iaitu Brunei, Filipina, China, Veitnam, Taiwan
dan Malaysia.[3]
Pertama : Kepulauan Spratly dan Terumbu Layang-layang
Krisis pergelutan keenam-enam perkara itu
terjadi selepas Jepun menyerah kalah dan meninggalkan Spratly pada
Perang Dunia Kedua. Filipina dan Vietnam mengambil alih beberapa pulau
di gugusan itu bermula tahun 1960-an diikuti China dan Malaysia lewat
tahun 1970-an. Kesemua enam negara Asia itu bersetuju dengan Deklarasi
Manila bagi mengelakkan konflik di kawasan tersebut pada tahun 1992 dan
perjanjian itu dipanjangkan sehingga tahun 2002. Pada tahun 2005, China
dan Filipina menandatangani persetujuan bagi melindungi minyak dan gas
di kawasan itu tetapi selepas beberapa tahun, konflik itu kembali timbul
disebabkan permusuhan ketenteraan laut. Filipina dan Vietnam menuduh
China cuba menjalankan sabotaj ke atas eksplorasi minyak di kawasan
persekitaran. [4]
Mohd Foad Sakdan dan Ahmad Martadha
Mohamed (2014) menyatakan bahawa konflik tuntutan ke atas kepulauan
Spratly ini telah bermula sejak Perang Dunia Kedua. Namun sehingga tahun
1950 masih tidak wujud lagi tuntutan yang sah dibuat ke atas kepulauan
ini dan ia hanya dianggap sebagai halangan terhadap pelayaran.
Bagaimanapun pada hari ini tiada satu negara pun yang dapat menuntut
sepenuhnya hak kedaulatan ke atas kepulauan Spratly tanpa dicabar oleh
negara-negara yang berhampiran. Negara-negara yang terlibat dalam
kemelut tuntutan bertindih kepulauan Spratly ini terdiri daripada China,
Taiwan, Vietnam, Filipina, Malaysia dan tidak ketinggalan Brunei. Namun
antara tahun 1980 hingga 1990 telah bermula perlumbaan untuk menyokong
tuntutan ke atas kedaulatan oleh negara-negara yang terlibat di dalam
tntutan bertindih ke atas dengan kepulauan Spratly ini dengan menduduki
pulau-pulau yang dapat menampung kehidupan atau membina ‘marker’ atau
petanda di mana pulau itu tidak dapat menampung kehidupan.
Terdapat dua faktor utama yang
menyebabkan kepulauan Spratly menjadi rebutan iaitu dari aspek
kedudukannya yang strategik dan ekonomi. Dari sudut strategik di mana
kedudukannya yang terletak di tengah-tengah laluan utama timur dan
Barat. Manakala dari aspek ekonomi, gugusan kepulauan Spratly ini
dikatakan mempunyai sumber galian yang masih belum diterokai lagi.
Kedua-dua aspek ini menyebabkan penyelesaian terhadap isu ini sukar
dicapai.
China dan Taiwan menuntut pulau ini
berdasarkan faktor sejarah. Tuntutan Filipina terhadap kepulauan itu
adalah berdasarkan prinsip terra nullius dan berbeza daripada prinsip
terra nullius dan berbeza daripada prinsip tuntutan negara-negara lain.
Sementara itu tuntutan Malaysia dan Brunei ke atas kepulauan Spratly
adalah berdasarkan Pentas Benua. Secara keseluruhannya konflik Spratly
ini mempunyai potensi untuk diselesaikan melalui undang-undang
antarabangsa. Walau bagaimanapun undang-undang antarabangsa itu sendiri
terutamanya dalam undang-undang persempadanan perlu diperjelaskan dengan
lebih terperinci bagi meningkatkan kredibilitinya. Di samping itu juga
negara-negara yang menuntut perlulah bekerjasama dan lebih komited untuk
menyelesaikan masalah ini. Sesungguhnya isu Spratly ini sangat kompleks
dan penyelesaian yang konkrit tidak mungkin dicapai dalam masa yang
terdekat ini.[5]
Selain itu juga konflik di Spratly
turut melibatkan Pulau Layang-Layang atau Terumbu Layang-Layang adalah
sebuah pulau yang merupakan sebahagian daripada gugusan Kepulauan
Spratly. Kerajaan Malaysia telah memantau pulau ini dan menegaskan
bahawa pulau ini adalah kepunyaan Malaysia kerana kedudukannya yang
berada berhampiran dengan Sabah. Pulau ini juga dituntut oleh negara
Republik Rakyat China, Taiwan, Filipina dan Vietnam. Pulau ini merupakan
tuntutan negara Malaysia terhadap sebahagian daripada pemilikan di
Kepulauan Spratly kerana ia berdekatan dengan kawasan tanah berhampiran
Sabah.
Setelah Kerajaan Malaysia mengisytiharkan
terumbu-terumbu Pulau layang-Layang itu terletak dalam perairan Zon
Ekonomi Eksklusif (ZEE) Malaysia pada 20 September 1979, Kabinet
Malaysia telah mengarahkan agar kajian dilakukan untuk mendirikan tugu
dan penempatan di beberapa buah terumbu batu karang yang dalam wilayah
negara. Hasil kajian telah melihatkan pembinaan tugu pertama terumbu
Layang-Layang atau Stesen Lima telah didirikan pada 21 Jun 1980 dan pada
Mei 1983, 18 anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL) Tentera Laut Diraja
Malaysia (TLDM) ditempatkan di Terumbu Layang-Layang.
Kedua : Gugusan Kepulauan Natuna
Menurut Mohd Hazmi Mohd Rosli (2013),
gugusan kepulauan Natuna adalah gugusan kepulauan yang berselerakan di
tengah-tengah Laut China Selatan yang memisahkan Semenanjung Malaysia
dan Sabah serta Sarawak. Ia terletak lebih kurang 450km di utara pulau
Singapura. Pulau terbesar di dalam gugusan kepulauan Natuna adalah Pulau
Serindit atau nama lainnya, Pulau Bunguran. Nama antarabangsa yang
diiktiraf bagi Pulau Bunguran ialah ‘Natuna’. Walaupun dikatakan
terpencil, Kepulauan Natuna terletak di kawasan laluan utama perdagangan
antara Asia Timur dan Asia Barat. Berpusatkan kota Ranai sebagai ibu
negerinya, Kepulauan Natuna terdiri daripada 272 buah pulau yang
terletak di barat laut Pulau Borneo .
Tuntutan Malaysia ke atas gugusan
kepulauan ini di Laut China Selatan bermula sejak tahun 1956 tetapi
usaha tuntutan tersebut terhenti tanpa sebab yang diketahui lantas pihak
Republik Indonesia mengambil keseluruhan Kepulauan Natuna dan telah
dimasukkan sebagai salah sebuah wilayah di dalam Republik Indonesia
berdasarkan Surat Keputusan Delegasi Republik Indonesia, Provinsi
Sumatera Tengah bertarikh 18 Mei 1956. Republik Indonesia mengambil
keseluruhan gugusan Kepulauan Natuna berdasarkan kepada prinsip
menamatkan konfrantasi Indonesia-Malaysia yang berlaku pada tahun
1963-1964 dan berlandas kepada undang-undang antarabangsa sesebuah
wilayah itu boleh diperolehi oleh sesebuah kerajaan atau kuasa
pemerintah melalui empat cara iaitu perluasan wilayah melalui cara
semulajadi (accretion), penyerahan wilayah (cession), penjajahan, dan
effective occupation ataupun prescription (merujuk kepada tindakan
sebuah negara yang mezahirkan kedaulatan dengan cara mengamalkan
penguasaan ke atas wilayah tertentu tanpa dibantah oleh negara-negara
lain). [6]
Isu tuntutan ke atas kepulauan Natuna
tidak terhenti begitu sahaja, China telah mencetuskan semula isu
tuntutan ini apabila mendakwa gugusan kepulauan Natuna apabila negara
Tembok Besar itu dalam satu kenyataan telah memaparkan Peta Laut China
Selatan pada tahun 1947 dan mendakwa penandaan 9 titik garis sempadan
maritim negara itu yang didalam termasuk jugalah keseluruhan gugusan
kepulauan Natuna. Hal ini menyebabkan Presiden Indonesia, Joko Widodo
membidas kenyataan Beijing dalam satu sidang akhbar semasa lawatan
beliau ke Jepun. Menurut Joko Widodo, Beijing perlu berhati-hati dalam
menentukan garis sempadan maritim negaranya kerana penandaan garis
sempadan maritim itu secara jelas Beijing telah menceroboh Zon Ekonomi
Ekslusif (ZEE) yang dimiliki oleh Indonesia. [7]
Ketiga : Tuntutan Pulau Batu Putih
Pertikaian mengenai status Pulau Batu
Puteh, Terumbu Karang Tengah (Middle Rocks) dan Terumbu Karang Selatan
(South Ledge) yang berlarutan selama 28 tahun akhirnya diputuskan oleh
Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada 23 Mei 2008 di The Hague,
Belanda, dengan menyerahkan kedaulatan Pulau Batu Puteh kepada
Singapura. ICJ turut memutuskan bahawa Middle Rocks yang terletak
kira-kira 0.5 batu nautika di selatan Pulau Batu Puteh menjadi milik
Malaysia manakala status satu lagi bentuk maritim iaitu South Ledge akan
menjadi milik negara di perairan mana pulau itu terletak.
Pertikaian hak kedaulatannya menjadi
perebutan antara Malaysia dengan Singapura sejak 1979 ketika Malaysia
menerbitkan peta rasmi baru. Isu perebutan Pulau Batu Puteh ini adalah
signifikasi sejarah Wilayah Maritim Malaysia yang telah menjalani tempoh
perebutan lebih 28 tahun. Wan Adibah Wan Dahalan (2003) menjelaskan
menurut rekod, antara tahun 1824 hingga 1851 berlaku 25 kemalangan kapal
berhampiran Pulau Batu Puteh. Pada tahun 1851, rumah api telah dibina
oleh Kapten James Horsburgh dari Scotland, Empayar British dan dinamakan
rumah api Horsburgh. James Horsburgh dari Syarikat Hindia Timur
Inggeris (SHTI) telah melakukan kerja-kerja hidrografi dan melukis peta
kedalaman kawasan ini. Pembinaan ini bertujuan bagi membantu kapal-kapal
yang akan melalui Selat Singapura seterusnya Selat Melaka.
Secara ringkasnya, Malaysia menuntut
pulau ini atas faktor sejarah tetapi Singapura menuntutnya atas faktor
pulau ini berstatus teraa nullius (tidak bertuan). Sembilan tahun
kemudian, iaitu pada 6 Februari 2003, Malaysia dan Singapura telah
menandatangani perjanjian khas untuk merujuk kes kepada ICJ. Namun kes
ini berpihak kepada kerajaan Singapura.[8]
Kesimpulannya :
Menjaga kedaulatan maritim negara umpama
menggenggam bara api. Memperlihat kepada ketegangan yang sengaja
dicetuskan oleh negara China memang membuatkan kita menjadi kurang
senang ditambah lagi dengan situasi gawat pendemik COVID-19 menuntut
Malaysia agar lebih agresif dan tegas dalam menjaga maruah dan harga
diri kedaulatan negara ini. Malaysia sebuah negara yang kecil sekecil
cili padi, tetapi jangan disangka tiada “pedasnya”.
*Nor Azizuddin Abdul Manan
Penyelidik Ph.D, Di salah sebuah universiti awam tempatan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan