HALAMAN SANTAI

Rabu, 29 April 2020

Penumpang bas Kuching-Bintulu diminta tampil buat ujian Covid-19

MALAYSIAKINI
 
Malaysiakini


Penumpang bas ekspres Bintang Jaya dari Kuching ke Bintulu pada 14 Mac lalu diminta tampil untuk menjalani pemeriksaan Covid-19.

Laman Facebook Sarawak Disaster Information memaklumkan, pihak berkuasa mengenal pasti bas itu bernombor pendaftaran SAB 6829B, yang bertolak pada pukul 8.30 pagi dari Kuching.

“Anda perlu membuat temujanji saringan Covid-19 dan mendapatkan arahan selanjutnya dengan menghubungi 086-315235,” kata hantaran itu.

Sejak 28 April, Sarawak telah merekodkan sejumlah 276 kes aktif Covid-19.
 Sementara itu, satu hantaran berlainan laman itu memaklumkan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (SDMC) akan bermesyuarat hari ini untuk membincangkan keputusan kerajaan persekutuan membenarkan sejumlah sektor beroperasi sepenuhnya ketika tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP).

Ini selepas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Azmin Ali mengumumkan bahawa kerajaan setuju untuk membenarkan sektor ekonomi yang telah dibenarkan beroperasi semasa PKP fasa 1, 2 dan 3, untuk meningkatkan kapasiti beroperasi sepenuhnya dan tanpa had masa.

Bagaimanapun, beliau berkata syarikat tersebut harus mematuhi syarat-syarat prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan bagi sektor masing-masing.

PKP mula dikuatkuasakan di Malaysia pada 18 Mac dan setakat ini telah dilanjutkan sebanyak empat kali, dengan fasa empat dijadual berakhir pada 12 Mei.

Tiada ulasan: