HALAMAN SANTAI

Khamis, 1 Mei 2008

Kerajaan selama 50 tahun ini ternyata gagal ditahap serius
Oleh M.F. Othman


FUNGSI paling asas sesebuah kerajaan antaranya adalah sentiasa memikirkan bagaimanakah caranya untuk memberikan kesenangan kepada seluruh rakyat, tidak mengira apa agama dan bangsa sekalipun.

Dalam konteks negara kita sendiri, kita telah melalui 12 pilihanraya sejak 50 tahun yang lepas dan secara logiknya ialah seluruh rakyat Malaysia ‘pasti’ telah mengalami tahap peningkatan dari segi ‘aman, selamat, makmur dan senang’ sebanyak 12 kali lebih baik selama tempoh 50 tahun pilihanraya diadakan.

PRU ke-12 baru sahaja berlalu. Ramai yang masih trauma. Tidak kurang pula ramai yang masih bergembira dengan kemenangan yang diperolehi.

Namun saya amat percaya, tidak sedikit bilangan watak-watak yang beroleh ‘kesempatan, keuntungan dan peluang’ hasil daripada segala rentetan kekalutan yang berlaku khususnya dalam batang tubuh UMNO atau BN sendiri.

PRU kali ini secara jelas menunjukkan bahawa kerajaan yang telah wujud selama 50 tahun ini sebenarnya ternyata gagal ‘di tahap yang amat serius’ untuk menjalankan fungsinya sekalipun yang paling asas sekalipun.

Betapa mahalnya harga yang perlu ditanggung-bayar oleh rakyat akibat kesilapan memilih sesebuah kerajaan untuk memerintah bagi suatu tempoh yang amat lama sehingga suara rakyat langsung tidak lagi kedengaran, tidak lagi dipedulikan dan ianya terus karam tenggelam oleh arus keangkuhan kuasa pemerintah yang telah merasakan bahawa mereka akan selama-lamanya akan dipilih rakyat untuk memerintah negara ini -hanya kerana selama ini kedudukan mereka tidak pernah dicabar sama sekali sekalipun hanya menafikan majoriti 2 / 3 kerusi parlimen.

Oleh itu, siapa kata politik tidak penting. Politik adalah amat penting kerana dengan politiklah negara dapat dibentuk dan ditadbir. Baik orang politik akan menghasilkan pentadbiran yang baik.

Khianat orang politik akan menghasilkan pentadbiran yang menghancurkan agama, bangsa dan negara. Orang politik biasanya dikawal oleh dasar yang membentuk parti yang diwakili.

Dasar mana-mana parti pun ‘kelihatannya amat baik’ tetapi tidak semua orang politik yang bernaung didalam parti yang mempunyai dasar yang cukup baik tadi akan secara automatik menjadi orang politik baik dan jujur.

Dalam konteks negara kita sendiri, demokrasi yang kita amalkan adalah baik. Sistem demokrasi yang kita amalkan yang membolehkan pilihanraya akan dapat diadakan.

Pilihanraya yang diadakan dalam tempoh 5 tahun sekali juga adalah baik. Melaluinya, rakyat berhak memilih wakil rakyat melalui parti yang diwakili.

Walaupun semasa pilihanraya, semua parti yang terlibat akan berkempen secara habis-habisan untuk memenangi hati rakyat melalui manifesto yang dibentangkan, dalam keadaan mana sekalipun akhirnya sistem demokrasi ini akan membolehkan rakyat mendapat keuntungan dan manfaat.

Ini adalah kerana mereka telah secara bebas memilih pemimpin terbaik yang dirasakan layak untuk mendapat tempat kepimpinan dan berpeluang pula untuk merasa janji-janji manifesto dilaksanakan sebaik mungkin.

Bukankah setiap parti mempunyai manifesto tersendiri yang dikatakan amat baik untuk rakyat?. Inilah yang dikatakan sistem ‘dari rakyat kepada rakyat dan untuk rakyat’.
Tetapi, secara amalannya adakah ianya begitu dan kelihatan begitu?.

Sebaik sahaja PRU 12 berlangsung, hanya sekadar mengambil satu contoh - Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim menggesa agar kerajaan pusat agar menarik balik serta merta segala projek kerajaan pusat yang telah dirancang kerana menurutnya rakyat telah menolak pembangunan. Buktinya mereka telah menolak UMNO/BN. Memang menarik.

Cukup menarik kerana pembangunan telah disama ertikan dengan sesebuah parti iaitu UMNO/BN. Menolak UMNO/BN bererti menolak pembangunan. Menyokong parti selain UMNO/BN juga bermaksud menolak pembangunan (sedangkan parti DAP/PKR dan PAS secara jujur kita tahu, tidak menolak pembangunan).

Maka, rakyat yang telah memilih parti selain daripada UMNO atau BN, telah dikatakan sanggup menjadi sekumpulan manusia yang anti-establishment dan anti-pembangunan – suatu pilihan yang akan merugikan mereka sendiri sendiri?.

Adakah ini bermakna rakyat telah dihukum hanya kerana telah ‘meraikan’ demokrasi yang selama ini sangat dibanggakan oleh UMNO dan kerajaan BN?. Bukankah demokrasi itu sepatutnya akhirnya akan memberikan manfaatkan kepada rakyat?.

Dalam kes Pulau Pinang, mengapa begitu sekali tergamak Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang itu menggesa agar segala projek tersebut ditarik balik sedangkan UMNO mengatakan mereka ikhlas berjuang untuk rakyat?.

Lantas, mengapa kepentingan rakyat berani diusik hanya kerana rakyat memilih parti selain UMNO dan BN?. Tiba-tiba mata saya berpinar dan saya menjadi keliru.

Keliru kerana akhirnya rakyatlah yang akan dipersalahkan dan mungkin mengalami kerugian kerana kehilangan hak untuk mendapatkan pembangunan - tidak hanya di Pulau Pinang, tetapi di Selangor, Perak, Kedah dan Kelantan.

Walaupun Pak Lah telah menyatakan bahawa segala perancangan projek akan berjalan sebagaimana yang dirancangkan, namun semua orang tahu bahawa itu hanyalah cakap-cakap politik yang mungkin boleh berubah bila-bila masa sahaja.

Buktinya ialah pembinaan jambatan kedua yang menghubungkan Malaysia-Singapura.

Masihkan anda ingat apabila Pak Lah menyatakan yang lebih kurang berbunyi ‘kita akan meneruskan pembinaan jambatan ini tidak kiralah samada lurus, bengkok atau herot’ namun dalam tempoh yang tidak sampai sebulan sahaja Pak Lah telah mengubah pendiriannya itu dengan membatalkan terus pembinaan jambatan tersebut yang membawa kepada kemarahan dan perbalahan yang berpanjangan antara Pak Lah dan Tun Dr Mahathir.

Sebenarnya budaya politik kita jauh ketinggalan. Cara kita berpolitik sungguh aneh dan pelik. Kita berpolitik tetapi akhirnya kita sanggup memijak hak-hak dan kepentingan rakyat hanya kerana mereka tidak memilih parti yang kita wakili.

Bukankah parti lain yang dipilih rakyat itu pun akan berjuang untuk kepentingan rakyat?. Mengapa tidak diberikan peluang dan tidak bersikap terbuka dalam hal ini?.

Sekiranya mereka melakukan korupsi, khianat, pecah-amanah dan sebagainya, bukankah sistem demokrasi itu sendiri yang akan menghukum mereka?.

Oleh itu, saya berpendapat budaya politik kita haruslah diubah. Masanya sudah sampai dan kita tidak harus bertanguh lagi demi kepentingan rakyat.

Perubahan yang bagaimanakah harus kita lakukan?. Perubahannya adalah dengan melaksanakan budaya politik persaingan secara sihat untuk rakyat. Bagaimana?.

Dengan mengambil contoh persaingan antara AirAsia dan MAS. Persaingan antara Digi, Celcom dan Maxis. Hanyalah menyebut sekadar beberapa contoh.

Dengan kewujudan AirAsia, MAS terpaksa dan dipaksa untuk bersaing secara sihat di atas padang yang rata. Hasil persaingan ini, promosi penerbangan yang murah selalu dapat diadakan. Harga tiket akan menjadi murah.

Akhirnya pengguna/penumpang/rakyat mendapat manfaat dan kebaikannya. Tidak akan ada sesiapun yang rugi. Begitu juga sebagaimana persaingan antara Digi, Celcom dan Maxis.

Sehingga ada yang menawarkan sms serenah 1 sen dan panggilan serendah 15 sen seminit!. Malah pelbagai pakej menarik lagi ditawarkan.

Akhirnya, penguna/pelanggan/rakyat yang akan mendapat manfaat dan kebaikkan. Mengapa kepimpinan politik negara kita tidak boleh melaksanakan persaingan yang sebegini rupa?.

Bayangkan senario yang begini berlaku : BN dan Pakatan Rakyat diberikan peluang sama rata untuk mendapat ‘access’ kepada akhbar dan media elektronik.

Sama-sama akan membuktikan kepada rakyat bahawa merekalah yang terbaik untuk rakyat.
Merekalah yang paling layak untuk menjadi pemimpin dan mentadbir negara ini untuk kesejahteraan, keamanan dan kemakmuran rakyat.

Setiap parti akan bergaduh, bercakaran dan bermusuhan secara sihat semasa pilihanraya diadakan.

Namun selepas pengundian dijalankan dan kerajaan dibentuk, masing-masing samada parti pemerintah dan pembangkang akan bekerja-sama bekerja untuk kepentingan rakyat.

Tidak ada masa dan ruang lagi untuk bermusuhan kerana agenda kepentingan rakyat adalah lebih utama.

Rakyat sudah memilih mereka, maka sekarang adalah masa untuk menunaikan janji. Oleh itu kerjasama semua pihak diperlukan untuk membolehkan janji-janji tersebut ditunaikan.

Kalau kita lihat negara maju seperti Amerika, England dan sebagainya konsep ini sudah lama dilaksanakan.

Didalam Parlimen, sekiranya sesuatu dasar kerajaan itu merugikan rakyat maka ahli parlimen tidak kira samada dikalangan pemerintah dan pembangkang akan sama-sama menentang dasar tersebut – malah mereka yang berada dikalangan ahli parlimen parti pemerintah tidak akan dikenakan sebarang tindakan!.

Namun dalam senario politik negara kita, ianya adalah berlainan sama sekali. Anda masih anda ingat bagaimana Datuk Shahrir Samad yang dikenakan tindakan hanya kerana menyokong usul yang dibangkitkan oleh Ketua Pembangkang di dalam Parlimen ketika itu – yang membawa perletakan jawatannya sebagai pengerusi BNBBC (Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan) sedangkan usul yang dibawa adalah berkenaan hak dan kepentingan rakyat?.

Mengapa pihak pemerintah dan pembangkang tidak boleh berkompromi dalam hal-hal yang berkaitan dengan kepentingan rakyat sehingga perlu bergaduh dan bermusuh setiap masa?.

Ingat, PRU 12 sudah menunjukkan dengan jelas bahawa rakyat sudah terlalu muak dengan kerenah politik yang cukup memualkan dan menjijikkan ini sehingga menyebabkan nasib rakyat tidak dijaga dan diuruskan dengan baik hanya kerana perbezaan politik semata-mata sedangkan ‘gaji’ mereka dibayar oleh rakyat melalui cukai yang dikutip.

Ingatlah bahawa kepimpinan politik dan YB-YB adalah hamba rakyat dan dari rakyatlah mereka mendapat kuasa.

Akhir kata, ahli dan kepimpinan politik haruslah berani berubah demi rakyat. Hanya dengan perubahan mereka sahajalah yang akan membawa kepada perubahan nasib rakyat negara ini.

Disinilah keikhlasan ‘berkhidmat untuk rakyat’yang selama ini sentiasa dilaungkan akan dapat dibuktikan!.

Tiada ulasan: