HALAMAN SANTAI

Rabu, 29 September 2010

Nurul Izzah: Tukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa

MALAYSIA KINI


Ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar mempersoalkan kenapa pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada mahasiswa universiti tidak ditukarkan kepada biasiswa penuh, sebagai memenuhi semangat Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan.

Mengulas cabaran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang dilaporkan menolak jemputan debatnya berhubung kedudukan istimewa orang Melayu, Nurul Izzah berkata, NGO itu tentu setuju sekiranya pendapatan Petronas disalurkan kepada dana pendidikan untuk tujuan itu.

"Perkara ini tidak mustahil kalau akaun Petronas didedahkan kepada umum melalui Parlimen. Usaha melaksanakan tadbir urus yang cekap ini semestinya selaras dengan perjuangan mempertahankan hak-hak orang Melayu," katanya.

Menulis dalam blognya, anak sulung Datuk Seri Anwar Ibrahim itu memperli PERKASA dengan berkata, tindakan itu lebih bermanfaat daripada laungan meminta orang Melayu mendapat lebih banyak biasiswa daripada kaum lain.

"Dalam bahasa mudah, apa gunanya orang Melayu mendapat tujuh biasiswa, dan kumpulan lain mendapat tiga tempat sahaja. Apa yang saya perjuangkan ialah banyakkan biasiswa kepada 100 tempat (contohnya) sudah pasti ramai orang Melayu mendapat manfaat," jelasnya.

Beliau juga menimbulkan kembali tentang kuota universiti yang diubah pada zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri supaya lebih bersemangat meritokrasi.

"Bukankah ini mencabuli hak keistimewaan orang Melayu, kalau mengikut apa yang telah dilaung-laungkan PERKASA?" katanya mempersoalkan tindakan penasihat PERKASA itu.

Dalam tulisan bagi menjelaskan kegusarannya tentang perjuangan PERKASA dan kedudukan istimewa orang Melayu itu, Nurul Izzah mengambil peluang membela dirinya setelah digelar "pengkhianat", "tidak matang" dan "buta sejarah" dalam isu peruntukan kedudukan istimewa Melayu.

'Saya hanya mahu bincang pelaksanaan'

"Saya sudah jelaskan, bukan niat untuk meminda peruntukan Perlembagaan Persekutuan tentang kedudukan orang Melayu, tetapi sekadar mencari penjelasan tentang apa yang dilaung-laungkan oleh PERKASA tentang perjuangan mereka untuk melindungi orang Melayu.

"Apa saya hujahkan dalam tulisan sebelum ini, bukan mempersoal kedudukan istimewa orang Melayu, tetapi pelaksanaan dasar-dasar yang hanya menguntungkan segelintir orang Melayu dipersoalkan," kata puteri sulung ketua pembangkang itu.

"Sayangnya, jemputan saya itu ditolak mentah-mentah oleh pimpinan PERKASA dengan alasan soal kedudukan orang Melayu tidak boleh didebatkan, sedangkan yang saya mahu bincang hanyalah pelaksanaan dasar-dasar yang dikatakan dibuat atas peruntukan perlembagaan," kata Nurul Izzah.

Dalam tulisan itu juga, Nurul Izzah turut membangkitkan beberapa perkara, antaranya:

(1) Bagaimana dasar kuota dalam perkhidmatan awam selaras dengan keperluan untuk menunjukkan kepelbagaian dalam sektor awam?

(2) Adakah ini liberalisasi 27 sub-sektor ekonomi bertentangan dengan perlembagaan dan memberi kesan kepada "hak Melayu"?

(3) Kenapa soal perlembagaan tidak dibangkitkan ketika Dr Mahathir pada tahun 2003 memperkenalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Ingggeris (PPSMI), yang kini sudah dihapuskan?

(4) Adakah memperuntukkan pegangan minimum 30 peratus ekuiti bumiputrea akan mengayakan seluruh orang Melayu dan nenaikkan taraf hidup orang Melayu; sekali gus menyelesaikan masalah kemiskinan bandar?

13 ulasan:

azman berkata...

menukarkan pinjaman PTPTN kepada biasiswa penuh memang baik tetapi, yang lebih penting adalah kita kena lihat juga kemampuan kewangan.

Unknown berkata...

Being neutral, we need her.

langsat berkata...

Kenyataan Nurul Izzah ini ada kebenerannya dan harap dapat dibincangkan dengan teliti.

Tanpa Nama berkata...

bgs juga jika PTPTN ditukar kepada biasiswa, namun, kita perlu lihat pada kemampuan kerajaan juga.

samm berkata...

apa pun yang dicadangkan ianya bergantung dengan faktor kewangan.

orangkampong berkata...

Kerajaan memang mampu buat begitu. Sebab dulu-dulu pun dah ada biasiswa. Hasil minyak kan ada. Asalkan jangan diseleweng....

Hendak seribu daya, tak hendak seribu daleh kan !.

Paquin berkata...

Wa kalau PTPTN tukar jadi biasiswa... Besssssssssssstttttttttnyaaaaaaaaaaa!!! hahhaa

Paquin berkata...

Tapi hal ni harus dikaji sebaik mungkin kerana saya yakin hal ni pasti ada pros & cons nya :)

Anak Sabah berkata...

Perkasa ini hanya penakut sahaja, suara saja yang besar tapi tidak bermakna, mestilah mereka menolak pendebatan.

Tanpa Nama berkata...

apa agaknya respon perkasa selepas ini? jangan hanya pandai meremehkan pemikiran/pendapat pihak lain jika diri sendiri tidak mampu menjawab persoalan yang ditimbulkan.

Anak Sabah berkata...

Perkasa tidak pernah berniat memperjuangkan kebaikan orang Melayu. Apa yang mereka sedang buat itu hanya menguntungkan sendiri dan segelintir orang Melayu sahaja. Mereka enggan mendengar penjelasan orang lain, hanya membabi buta dengan pemahaman separuh tong. Ini bukan cara untuk membantu orang Melayu.

Unknown berkata...

Satu cadangan yang baik. Walaubagaimanapun, ia terpulang kepada kemampuan kerajaan.

Unknown berkata...

Apapun, saya harap kerajaan akan mempertimbangkan cadangan Nurul.