HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 September 2010

Usah Jual Rumah Yang Dibeli- Iskandar

SELANGOR KINI



PANDAN INDAH – Pengerusi Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad, menasihatkan kepada setinggan di Pandan Jaya, yang sejak 20 tahun lalu tinggal di bawah talian bervoltan tinggi, agar tidak menjual rumah yang ditawarkan kepada mereka setelah memilikinya kelak.

“Penduduk ditawarkan pada harga RM42,000 seunit bagi membeli rumah tersebut, sedangkan harga di pasaran mencecah sehingga RM70,000 seunit, di mana harga pasaran jauh lebih tinggi berbanding harga sebenar. Tetapi itulah harga rumah kos rendah di Lembah Klang sekarang,” kata beliau pada satu majlis yang berlangsung di Menara Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), semalam.

Menurut beliau, penawaran rumah kos rendah adalah merupakan satu usaha kerajaan negeri bagi menyelesaikan masalah setinggan di kawasan tersebut dan kerajaan negeri akan melakukan usaha tersebut secara berperingkat-peringkat.

“Kemungkinan usaha tersebut akan memakan masa panjang kerana terdapat penduduk yang tidak mendapat pinjaman bank, selain rumah yang ditawarkan jauh dari tempat kerja. Buat masa ini tidak ada projek baru untuk rumah kos rendah di Ampang Jaya,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Cempaka itu.

Pada majlis tersebut, seramai 51 keluarga daripada 193 keluarga setinggan Pandan Jaya ditawarkan rumah kos rendah jenis pangsapuri tiga bilik di Taman Harmoni, Kajang.

Difahamkan, pada Julai 2009, berlaku insiden empat kematian termasuk dua kanak-kanak yang berpunca daripada kejutan elektrik di kawasan tersebut.

Tiada ulasan: