HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Januari 2014

Gerak Kerja Politik Mahathir Memang Selalu Bermula Dengan Penafian

shahbudindotcom


Bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad menafikan beliau adalah orang yang memainkan peranan di belakang gerakan mahu menjatuhkan Perdana Menteri, Najib Razak sebagaimana yang didakwa oleh Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli dan juga sudah sekian lama menjadi percakapan umum.

Bagi Mahathir, anggapan mengenai penglibatan dirinya hanyalah tafsiran Rafizi semata-mata. Rafizi mengaitkan gerakan mahu menjatuhkan Najib itu untuk mempertahankan keputusan meletakkan Anwar Ibrahim bertanding dalam pilihanraya kecil DUN Kajang dengan menyifatkan setelah Najib ditumbangkan oleh kumpulan yang ditunjangi oleh Mahathir, gerakan seterusnya ialah memastikan Selangor yang dianggap mutiara kepada negara dapat dijadikan milik BN pula.

Dengan Anwar bertanding di DUN Kajang dan seterusnya menjadi MB Selangor, Pakatan Rakyat lebih mempunyai kekuatan untuk memastikan negeri Selangor dalam dakapannya, demikian antara hujah yang diberian Rafizi.

Gerakan mahu menggulingkan Najib yang dikaitkan dengan Mahathir sebenarnya bukanlah rahsia lagi UMNO. Selain Kadir Jasin dan beberapa blogger pro Mahathir semakin mempertingkatkan serangan dan kritikan terhadap Najib dengan antaranya menggelar Najib "PM Kangkung", mereka juga meminta PM segera berundur atau berambus bagi mengelakkan BN hilang kuasa dalam PRU 14 nanti.

Deretan kelemahan yang kian ketara, sikapnya yang tidak berubah, lembik, terlalu dikawal oleh penasihat, membiarkan isteri dan keluarga campurtangan dalam urusan kerajaan serta pelbagai lagi, meyakinkan banyak pihak bahawa BN lebih mungkin untuk tewas dalam pilihanraya akan datang jika beliau terus kekal sebagai PM.

Selain Kadir Jasin dan beberapa blogger yang berbuat demikian sejak beberapa bulan lalu, bekas Menteri Kewangan, Daim Zainuddin juga sudah secara terbuka mengkritik kelemahan Najib, sambil mengingatkan bahawa BN akan tumbang jika pilihanraya akan datang diadakan dalam suasana seperti yang ada sekarang.

Kritikan terbuka Daim segera dikaitkan dengan Mahathir berikutan kedua-dua mereka mempunyai hubungan rapat yang kekal sehingga ke hari ini dan mereka juga dikatakan selalu bertemu untuk berbincang mengenai isu-isu politik semasa.

Penglibatan Mahathir dalam gerakan menjatuhkan Najib yang dimulai dengan serangan oleh blogger-blogger yang rapat dengannnya tidaklah menghairankan kerana ia pernah berlaku ketika mahu menjatuhkan Pak Lah dahulu. Namun dalam kes Najib ini, ia bukan saja dimulai oleh blogger yang rapat dengannya, malah turut disertai oleh Daim juga.

Lantaran itu, apabila buah nangka sudah dibelah, sukar untuk mengaitkan tiada yang terpalit dengan getahnya.

Sebagaimana gerakan menjatuhkan pemimpin yang tidak sebulu dengannya adalah perkara biasa bagi Mahathir, membuat penafian juga adalah perkara biasa dalam gerak kerja politiknya selama ini.

Ketika hubungan tidak mesranya dengan Musa Hitam dihidu oleh ramai orang pada awal 1980an dulu, Mahathir beberapa kali menafikannya, malah beliau juga kerap menunjukkan sifat mesranya di depan umum dengan bekas Timbalan Perdana Menteri itu. Namun akhirnya hubungan beliau dengan Musa Hitam terlerai juga sudahnya.

Ketika Tun Ghafar menjadi timbalannya dan terdengar gerakan Anwar mahu mencabar Tun Ghafar, Mahathir pada awalnya terlihat memihak kepada timbalannya dan menafikan beliau menyokong Anwar. Tetapi komen dan reaksinya selepas itu jelas memihak kepada Anwar sehingga Tun Ghafar terasa jauh hati.

Begitu juga dengan Anwar Ibrahim. Walaupun dalam beberapa ucapan di Perhimpunan Agung UMNO, beliau sering menyebut mengenai sejarah Julias Ceaser dan Brutus, tetapi beliau tetap menafikan hubungan renggangnya dan berulangkali juga mengatakan Anwar adalah bakal penggantinya.

Malah sehari sebelum beliau memecat Anwar pada 2 September 1998, beliau sekali lagi menafikan hubungannya dengan Anwar sedang bermasalah. Namun akhirnya Anwar bukan saja dipecat, bahkan juga dimalu, diaibkan dan dihantar ke penjara seolah-olah tidak pernah bersahabat baik dan duduk makan semeja sebelum itu.

Tetapi itulah Mahathir. Apa yang dinafikannya, selalunya itulah yang dilakukannya.

Dalam beliau menafikan berada di belakang gerakan mahu menjatuhkan Najib, beliau juga dalam masa yang sama mulai kritis terhadap Najib. Mahathir tidak saja mengkritik sikap bermewah kerajaan dan menyarankan Najib sepatutnya menjimatkan kos kerajaan berbanding menaikkan harga barang, beliau juga menyokong kritikan Daim dengan menyatakan pandangan bekas Menteri Kewangan itu ada asas dan kebenarannya.

Di ketika beliau menafikan mahu menjatuhkan Najib, Mahathir juga seperti menyindir Perdana Menteri dengan ulasannya bahawa pemimpin selarang lebih mengutamakan mencari kekayaan berbanding memberi khidmat kepada rakyat. Siapakah pemimpin sekarang yang ghairah mencari kekayaan kalau bukan Najib dan keluarganya berikutan pendedahan pelbagai kemewahan yang dimiliki, termasuk hartanah mewah kepunyaan anaknya di luar negara?

Ketika ditanya mengenai pilihanraya kecil Kajang yang dikaitkan dengan pembaziran, Mahathir sekali lagi bersikap sinis dengan menyatakan banyak lagi pembaziran, termasuk yang bernilai berbilion-bilion ringgit yang lebih perlu diberi perhatian berbanding pembaziran mengadakan pilihanraya kecil secara sengaja.

Siapa lagi yang disindir berkaitan pembaziran ini kalau bukan ditujukan kepada Najib?

Mengenai pilihanraya kecil Kajang pula, Mahathir secara terus-terang mengatakan ia merupakan tangga untuk Anwar menawan Putrajaya dalam pilihanraya umum akan datang kerana dengan menunjukkan keupayaan mentadbir negeri Selangor dengan baik, adalah lebih mudah untuk Anwar meyakinkan rakyat tentang kemampuannya mentadbir negara pula.

Kenyataan ini secara jelas merupakan tekanan kepada Najib kerana ia memberi gambaran bahawa setelah Anwar menjadi MB Selangor, laluannya menjadi lebih selesa dan terbuka untuk menawan Putrajaya pula dan menjadikan kedudukan Najib kian meruncing.

Najib kini bukan saja ditekan oleh Anwar dan Pakatan Rakyat untuk memiliki Putrajaya, dalam masa yang sama beliau juga dihimpit mengenai ketidakyakinan daripada dalam UMNO sendiri untuk mempertahankan kuasa BN. Walaupun Mahathir menafikan penglibatan dirinya, tetapi sejarah politiknya sepanjang 22 tahun berkuasa membuatkan lagi beliau menafikan, lagi banyak orang bercakap mengenainya.

Kadang-kadang bila ada penafian, ia adalah tanda gerakan itu sudah pun bermula.

Tiada ulasan: