HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Januari 2014

NGO mahu kumpul tanda tangan pertahan kalimah Allah

THE MALAYSIAN INSIDER

 
Siri jelajah mengumpul tanda tangan memorandum mempertahankan kalimah Allah akan dilakukan oleh sebuah NGO di Pulau Pinang. - Gambar The Malaysian Insider. 
Siri jelajah mengumpul tanda tangan memorandum mempertahankan kalimah Allah akan dilakukan oleh sebuah NGO di Pulau Pinang. - Gambar The Malaysian Insider. 


Pertubuhan bukan kerajaan, Persatuan Mukabuku Pulau Pinang, akan mengunjungi beberapa masjid di negeri ini bagi mengumpul tanda tangan untuk menyokong memorandum mempertahankan kalimah Allah.

Pengerusi persatuan itu Salleh Ismail berkata menerusi jelajah itu, pihaknya akan mengumpul tanda tangan masyarakat Islam di Pulau Pinang sebelum menyerahkannya kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

"Kita akan adakan (jelajah) dari minggu ke minggu...minta tanda tangan menyokong satu memorandum untuk diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong," katanya kepada pemberita selepas mengunjungi Masjid Jamek Kampung Rawa di George Town, hari ini.

Beliau berkata penganjuran jelajah itu susulan insiden menggantung kain rentang berbaur provokasi berhubung kalimah Allah di beberapa pagar gereja di negeri ini minggu lepas dan insiden membaling bahan letupan buatan sendiri pada Isnin lepas.

Justeru itu, beliau meminta polis dan pihak berkenaan supaya mengambil tindakan sewajarnya untuk menghentikan semua provokasi agama yang boleh menjejaskan keharmonian dan ketenteraman penduduk di negeri ini.

Pada 14 Oktober tahun lepas, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Mohamed Apandi Ali sebulat suara membenarkan rayuan kerajaan untuk melarang penerbitan mingguan Katolik, Herald, daripada menggunakan kalimah Allah.

Mahkamah mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan penerbitan itu menggunakan kalimah Allah dalam edisi bahasa Malaysia. - Bernama,

Tiada ulasan: