HALAMAN SANTAI

Rabu, 26 April 2017

Mipas harap permohonan maaf Asri ikhlas

Berita Daily Staff

Setiausaha Agung Mipas, S Barathidasan berkata, pihaknya memandang serius puisi Asri itu kerana puisinya menyinggung dan menyakiti keseluruhan masyarakat Hindu tempatan dan juga Hindu di seluruh negara

KUALA LUMPUR: Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) menghaapkan permohonan maaf Mufti Perlis D Mohd Asri Zainul Abidin dibuat dalam keadaan ikhlas susulan puisinya minggu lalu yang menggunakan perkataan sensitif membabitkan komuniti India.

Setiausaha Agung Mipas, S Barathidasan berkata, pihaknya memandang serius puisi Asri itu kerana puisinya menyinggung dan menyakiti keseluruhan masyarakat Hindu tempatan dan juga Hindu di seluruh negara.

“Mipas dan seluruh masyarakat Hindu mendesak supaya memohon maaf secara ikhlas bukannya memutarbelit kenyataannya dan memohon maaf kepada penganut Hindu yang salah erti maksud beliau,” katanya, dalam satu kenyataan, hari ini.

Asri sebelum ini telah membuat permohonan maaf susulan puisinya yang mencetuskan kontroversi terhadap komuniti Hindu di Malaysia.

Menurutnya, puisinya yang menggunakan perkataan golongan “mempertuhankan lembu” dan mengamalkan sistem kasta, kerana menentang seorang “pendakwah” itu ditujukan kepada pentadbiran Perdana Menteri India Narenda Modi kerana menekan umat Islam di negara itu.

Persatuan Malaysia Hindu Sangam ‎(MHS) kemudiannya menerima permohonan maaf Asri.

Bharathidasan bagaimanapun berkata, tindakan MHS itu juga diragui memandangkan ia tidak berkaitan dengan mereka.

“MHS menerima permohonan maaf mufti Perlis tetapi percaya kenyataan Asri itu tiada kena mengena dengan kritikan mereka.”

Tiada ulasan: