HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 April 2017

SPR sah hentikan edar Rang Daftar Pemilih Tambahan


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengesahkan bahawa telah mengeluarkan arahan kepada pengarah-pengarah pilihan raya negeri untuk pemberhentian pengedaran Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) Suku Tahun kepada parti-parti politik semasa pameran RDPT dijalankan.

Setiausaha SPR DatuK Abdul Ghani Salleh berkata ia adalah bagi pemakluman awal kepada pengarah-pengarah pilihan raya negeri sebagai persediaan sebelum surat pemakluman rasmi mengenainya kepada semua parti politik dikeluarkan dalam masa terdekat.

"Tindakan tersebut bukan hanya terpakai kepada parti politik tetapi juga kepada semua pihak lain yang berkepentingan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Jelasnya berdasarkan kepada Peraturan 13, Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002, urusan pameran RDPT dijalankan di tempat-tempat yang diwartakan sebagai tempat pameran RDPT selama 14 hari dengan mempamerkan senarai nama pemohon yang memohon mendaftar sebagai pemilih baharu dan pemilih yang memohon tukar alamat bahagian pilihan raya.

"Dalam tempoh pameran ini, Rang DPT adalah terbuka untuk semakan oleh orang awam termasuklah parti-parti politik bagi mengemukakan tuntutan atau bantahan ke atas senarai nama yang dipamerkan dalam Rang DPT tersebut," katanya.

Beliau menjelaskan sebelum ini adalah menjadi amalan SPR mengedarkan RDPT kepada parti-parti politik bagi tujuan pemakluman bahawa urusan semakan sedang dijalankan.

"Bagaimanapun, Mesyuarat SPR Kali Ke-773 pada 28 Mac lalu telah memutuskan agar Rang DPT (buku dan cakera padat) tidak lagi diedarkan kepada parti-parti politik mulai Pameran Rang DPT Suku Tahun Pertama Tahun 2017," katanya.

Abdul Ghani berkata keputusan itu dibuat memandangkan pameran RDPT memadai bagi membolehkan pihak berkepentingan memeriksa nama-nama pemohon yang terbabit.

Katanya buat masa ini pihak berkepentingan masih lagi mempunyai akses sepenuhnya kepada Rang DPT yang dipamerkan bagi tujuan semakan, tuntutan dan bantahan.

Menurutnya, pemberhentian amalan itu tidak pada bila-bila masa mengehadkan akses pihak-pihak berkepentingan kepada RDPT yang dipamerkan dan dalam masa yang sama, tiada keperluan perundangan untuk SPR berbuat demikian.

"SPR akan menghantar surat pemakluman secara rasmi kepada semua parti-parti politik mengenai perkara itu dalam masa terdekat berhubung pemberhentian amalan membekalkan Rang DPT (buku dan cakera padat) oleh SPR berkuat kuasa mulai pameran Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) Suku Pertama 2017," katanya.

Oleh yang demikian, katanya mana-mana pihak yang berhasrat untuk membuat semakan semasa tempoh pameran RDPT bagi tujuan membuat tuntutan atau bantahan, hendaklah membuat semakan tersebut di tempat-tempat pameran RDPT sebagaimana yang diwartakan.-Bernama


Tiada ulasan: