HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 April 2017

Najib: Tiada guna berpendapatan tinggi jika tak gembira

MALAYSIAKINI


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, kegembiraan adalah perkara subjektif dan pastinya berbeza mengikut setiap individu tetapi ini akan menyuntik semangat untuk meneruskan kehidupan seharian dengan jaya.

Sambil mengakui kegembiraan adalah matlamat asas bagi setiap orang, katanya, kajian menunjukkan bahawa tahap kegembiraan tidak selalunya seiring dengan kemajuan.

“Tiada gunanya kita berpendapatan tinggi tetapi tidak gembira,” katanya menerusi satu catatan di blog beliau, hari ini.

Najib mengulas prestasi Malaysia yang berjaya naik 5 anak tangga dalam Laporan Kegembiraan Dunia 2017 Gallup World Poll yang disiarkan baru-baru ini di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Sebaliknya, beliau berkata tahap kegembiraan rakyat negara ini dinilai berdasarkan faktor kebebasan, taraf pendapatan, kesihatan dan tahap kebajikan.

Malah, katanya, pencapaian Malaysia mendahului negara-negara maju seperti Jepun, Russia, Itali, Korea Selatan dan negara China.

“Ada yang gembira kerana dapat pergi bercuti merata tempat, ada yang gembira kerana bahagia bersama keluarga, ada yang gembira kerana perniagaan maju dan sebagainya.

“Tetapi sejauh mana rakyat Malaysia gembira? Malaysia berjaya naik lima anak tangga daripada kedudukan ke-47 tahun lepas kepada kedudukan 42 tahun ini,” katanya sambil mengingatkan rakyat supaya produktiviti dengan bekerja keras.

“Tetapi jangan sampai mengakibatkan tekanan emosi yang melampau.

“Tenangkan fikiran dengan beriadah dan meluangkan masa bersama keluarga agar kita dapat mengimbangi antara keceriaan dan kemajuan diri sendiri,” katanya.

Tiada ulasan: