HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 April 2017

'PAS...semoga berjaya', ucap PPBM

Oleh Farhain Mazlan
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mengucapkan 'Good Luck' kepada PAS selepas parti itu mengumumkan 'menutup pintu' untuk kerjasama politik dengan partinya.
 
Ketua Penerangannya, Datuk Kamaruddin Md Nor berkata,  PPBM tiada masalah, malah tidak terkejut dengan pengumuman yang dibuat Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu.
 
“ Saya kira selamatlah, 'Good Luck to PAS'. Tiada masalah, kita ni sebenarnya nak ajak dia masuk  (Pakatan Harapan), supaya PAS menjadi sebahagian daripada kerajaan “in waiting” iaitu kerajaan yang akan dibentuk nanti di pilihan raya. 
 
"Jika dia (PAS) tidak mahu tidak mengapalah, ok lah,” katanya ketika dihubungi Antarapos.
 
Kamaruddin berkata PPBM sudah bersedia dengan penolakan daripada PAS, melihat kepada respon demi respon pemimpin PAS bahawa partinya enggan bekerjasama dengan pihak yang ada hubungan dengan DAP dan Amanah.
 
Malangnya ujar Kamaruddin, PPBM tetap memilih untuk bersama DAP dan Amanah disamping PKR dalam Pakatan Harapan (PH), demi menjatuhkan Umno Barisan Nasional (BN), pada pilihan raya akan datang.
 
“Ini pun tidak memeranjatkan, sebenarnya kita pun buat masa yang lama telah menjangkakan perkara ini.
 
“Kita lihat lagak PAS beberapa waktu kebelakangan ini jadi, keputusan ini sebenarnya tidak memeranjatkan,”katanya.
 
Hadi dalam sidang media selepas meramikan Muktamar PAS ke-63, di kompleks PAS Kedah memberitahu partinya tidak akan bekerjasama dengan PPBM.
 
Ujar Hadi, PPBM adalah parti yang tidak hala tujunya selain tidak jelas 'siapa imam dan siapa makmumnya'.
 
Kenyataan Hadi itu mungkin merujuk situasi di mana Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memegang jawatan presiden parti, namun dibayangi kuasa Tun Dr Mahathir Mohamad  yang menggalas tugas 'pengerusi'.
 
Muhyiddin dan Dr Mahathir juga dilihat bercanggah pendapat dalam banyak isu melibatkan PPBM.


Tiada ulasan: