HALAMAN SANTAI

Ahad, 23 April 2017

Saifuddin ingatkan 'parti lama jangan kedekut, parti baru usah tamak'

ANTARAPOS.COM


 Post Pic

KUALA LUMPUR: Rundingan kerusi antara parti dalam Pakatan Harapan (PH) akan berjaya dilaksanakan jika mengamalkan formula 'parti lama jangan kedekut dan parti baru jangan tamak'.
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution berkata, persefahaman itu menjadi cabaran kepada pimpinan semua parti yang bergabung dalam PH. 
"Jangan asal kami paling lama, ahli paling ramai, kami berpengalaman (dan) lebih teruji, pemimpin kami lebih lama kena tangkap, maka kami mesti dapat lebih kerusi. Tak boleh.
"Tapi parti baru pun tak boleh tamak. Yang ini  aku (punya), yang ini aku (punya), yang ini aku (punya), tak boleh jugak," katanya di Konvensyen Pakatan Harapan Wilayah Persekutuan, di sini hari ini. 
PH pada ketika ini dianggotai PKR, DAP, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), ahli baru yang menyertai gabungan itu bulan lalu.
Gabungan itu perlu menyelesaikan isu pembahagian kerusi sesama rakan komponen bagi mengelakkan pertembungan yang akan menguntungkan BN.
Pertindihan kerusi sebelum ini pernah berlaku melibatkan PKR dan DAP di beberapa kerusi DUN sewaktu Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak tahun lalu.
PAS, yang tidak menyertai PH pula dijangka akan bertanding di 80 kerusi pada PRU14 akan datang, sekaligus mewujudkan kerumitan di pihak pembangkang untuk mengelakkan pertembungan sesama sendiri.

Tiada ulasan: