Oleh Mohd. Radzi Mohd. Zin
ANTARA keistimewaan yang hanya ada dalam bulan Ramadan adalah solat sunat tarawih. Tarawih ertinya beristirehat. Maka solat ini dilaksanakan berselang-seli dengan ‘berehat seketika’.
Tujuan
berhenti rehat sekejap adalah bagi memperoleh keikhlasan dan memberi
ketenangan kepada mereka yang bersolat, khususnya kepada warga emas di
samping mengelakkan ketegangan badan selepas berbuka puasa.
Solat
tarawih adalah ibadat tambahan yang dilakukan dalam keadaan tenang dan
tidak tergopoh-gapah. Ia satu cara untuk menunjukkan keikhlasan,
kebaktian dan ketaatan kepada Allah SWT. Solat ini boleh dilakukan
secara sendirian atau lebih aula (utama) lagi secara berjemaah di
masjid atau surau.
Mengenai
menghidupkan malam-malam di dalam Ramadan, Nabi Muhammad SAW bersabda
yang maksudnya: “Barang siapa yang solat malam pada bulan Ramadan
kerana imannya kepada Allah dan mengharapkan ganjaran yang baik
daripada-Nya, akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu.” (Riwayat Bukhari
dan Muslim)
Hadis ini secara langsung
memberi motivasi kepada setiap umat Islam yang mencari keredaan dan
ganjaran pahala berganda untuk mengerjakan solat tarawih sama ada 20
ataupun lapan rakaat.
Sesuai dengan
keutamaan solat berjemaah, baginda SAW mengingatkan kita tentang pakej
hebat kepada sesiapa yang mendirikan solat tersebut secara berjemaah.
Ini
dijelaskan menerusi sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang
solat malam (tarawih) bersama imam sehingga dia bersurai (selesai
solat), akan tertulis untuknya pahala qiam (bersolat) sepanjang satu
malam.” (Riwayat Abu Daud)
Realitinya, ramai
dalam kalangan masyarakat kita yang hanya solat tarawih sekerat,
walaupun rata-rata solat tarawih di negara kita hanya sekitar 40 minit
ke satu jam. Daripada 20 rakaat pula ramai yang pilih menunaikannya
lapan rakaat. Selepas itu terus balik atau ada yang berbual-bual kosong
di beranda masjid.
Mereka tidak menunaikan
solat witir bersama imam. Walhal masa tunaikan solat witir tiga rakaat
itu tidak sampai 10 minit. Amat rugilah bagi mereka yang melepaskan
peluang ini. Ulama menyimpulkan, maksud hingga selesai solat adalah
termasuk solat witir.
Hal ini adalah antara
perkara yang perlu dibetulkan. Jangan kita jadikan solat tarawih sebagai
ritual. Jangan kita jadikan solat tarawih itu sebagai budaya dalam
bulan puasa. Sebaliknya, ia adalah antara amalan sunat yang dijanjikan
ganjaran pahala yang besar.
Bukan semua kita
mampu untuk bangun malam mendirikan qiamullail dengan solat tahajud,
taubat, tasbih, hajat dan sebagainya. Oleh itu, ambillah peluang yang
disediakan oleh Allah dalam bulan Ramadan ini untuk melipat-gandakan
ibadat agar kita menjadi orang yang mendapat pengampunan Allah selepas
bulan yang mulia ini.
Bagi yang ingin solat
tahajud pada sepertiga malam, tidak ada masalah walaupun sudah
melaksanakan solat witir dengan imam. Teruskan solat-solat sunat anda
dan tidak perlu lagi mengulang solat witir. Ini berdasarkan hadis Nabi
SAW yang bermaksud: “Tidak ada dua witir dalam satu malam.” (Riwayat
Ahmad)
Mudah-mudahan kita tidak termasuk
dalam kata-kata Jibril Alaihissalam yang mendoakan kerugian besar bagi
beberapa golongan, antaranya sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Rugi besar
bagi seseorang yang sempat memasuki bulan Ramadan, kemudian keluar
daripadanya tetapi tidak terampun dosa-dosanya.” (Riwayat at-Tirmidzi)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan