HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Ogos 2017

581 kes penderaan dilaporkan sejak 2015

SINAR ONLINE

Rohani Abdul Karim
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
 
 
KUALA LUMPUR – Sebanyak 581 kes penderaan kanak-kanak yang dilakukan pengasuh, dilaporkan dari tahun 2015 hingga Jun tahun ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata mengikut statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) itu, sebanyak 146 kes berkenaan bermula awal tahun ini sehingga Jun.

“Sebanyak 32 Taska dikenakan tindakan arahan bertulis, tujuh Taska diambil tindakan lak, 14 Taska dikenakan tindakan kompaun, empat taska dikenakan tindakan tutup sementara, 52 Taska dibatalkan pendaftaran dan dua taska lagi telah didakwa pada tempoh tersebut,” katanya dalam ucapan perasmian sempena majlis penutup Bengkel Khas Taska di Rumah, di Putrajaya, hari ini.

Beliau berkata kementeriannya memandang serius kes penderaan kanak-kanak dan pengabaian berlaku di pelbagai tempat termasuk di Taska.

Bengkel Khas Taska di Rumah anjuran Persatuan Pengasuh Berdaftar Malaysia (PPBM) diikuti 250 peserta itu bertujuan memberi pendedahan berhubung keperluan pendaftaran Taska di Rumah serta menggalakkan serta memastikan semua Taska di Rumah berdaftar dengan JKM.

Jelasnya, kebanyakan kes kemalangan berlaku di taska adalah di kalangan taska yang tidak berdaftar dan berpunca dari pengasuh yang tidak menghadiri Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA (KAP). - Bernama

Tiada ulasan: