HALAMAN SANTAI

Ahad, 27 Ogos 2017

Mahathir Meragui PAS Boleh Bentuk Kerajaan Sendiri, PRU14

Liya S.

pru14


Pengerusi Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad berharap PAS tidak akan menjadi pembinasaan dalam usaha pakatan pembangkang untuk memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Beliau sedih melihat PAS enggan bekerjasama dengan  DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (Amanah) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

“Saya ragu-ragu PAS boleh membentuk kerajaan sendiri,” Mahathir berkata.

Pengerusi PPBM berkata PAS, dalam usaha mereka untuk menjadi penentu, tidak harus menjadi pemecah undi Melayu antara Pakatan Harapan, Umno dan parti Islam itu.

Beliau mengingatkan PAS bahawa ia berdiri peluang yang lebih baik untuk menang di kerusi dengan menjalin hubungan dengan blok pembangkang.

Beliau berkata PAS memenangi lebih banyak kerusi apabila ia berada dalam pakatan pembangkang pada pilihan raya umum 2013 daripada apabila parti itu secara sendirian dalam salah satu daripada pilihan raya umum sebelumnya.

Pada pilihan raya umum ke-13, DAP memenangi 38 daripada 51 kerusi Parlimen yang ditandingi, PKR 30 daripada 99 kerusi, dan PAS 21 73 kerusi.

PAS berkata parti itu yakin akan mendapat sejumlah besar kerusi bukan sahaja dalam BN yang diperintah Terengganu, tetapi juga di seluruh negara.

Parti Islam ini telah dipilih untuk bertanding di 100 kerusi Parlimen kerana ia akan membawa pakatan sendiri Gagasan Sejahtera Rakyat pada pilihan raya umum akan datang.


Tiada ulasan: