HALAMAN SANTAI

Ahad, 27 Ogos 2017

Azmin berkata PKR yang Berunding Dengan PAS, Bukan Dia

Liya S.

pkr

Timbalan Presiden PKR Azmin Ali hari ini berkata, rundingan untuk kemungkinan mengadakan kerjasama dengan PAS pada pilihan raya akan datang tidak dimulakan oleh dia, tetapi adalah berdasarkan keputusan parti.

“Saya telah menyatakan sebelum ini, tidak ada perbincangan formal (dengan PAS) pada masa lalu,” kata Menteri Besar Selangor kepada pemberita hari ini, selepas laporan bahawa dia telah berjumpa dengan para pemimpin PAS untuk membatalkan perjanjian untuk pilihan raya umum akan datang tidak duduk dengan baik dengan beberapa pemimpin parti.

“Mereka terus mengatakan bahawa ia adalah inisiatif saya, sila ia tidak inisiatif peribadi saya. Ia merupakan satu keputusan yang diambil oleh PKR.

“Saya hanya mewakili parti,” kata Azmin.

Beliau berkata “tidak rasmi” perbincangan antara PKR dan PAS hanya dihadkan kepada antara kedua-dua pihak.

“Ia tidak ada kaitan dengan Pakatan Harapan (PH),” katanya, merujuk kepada pakatan pembangkang empat parti.

PAS Selangor baru-baru ini menolak spekulasi daripada perjanjian dengan PKR. Sebaliknya, parti itu berkata ia juga akan memaksa pertandingan tiga penjuru terhadap Azmin dan presiden parti Dr Wan Azizah Wan Ismail di negeri ini.

Kenyataan itu mendapat teguran yang jarang berlaku dari Wan Azizah, yang berkata parti Islam itu tidak serius dalam menjatuhkan Barisan Nasional (BN).

Azmin, sementara itu, berkata ia adalah “normal” untuk parti politik untuk bertanding di mana sahaja yang mereka mahu.

“Ini adalah perkara biasa, semua parti politik mahu bertanding mana-mana. Ini boleh diselesaikan melalui perbincangan.

“Kami akan berbincang dengan semua (pihak) kecuali Umno dan BN,” katanya.


Tiada ulasan: